Skogsbrukets kostnader 2014
Skogforsks och Skogsstyrelsens gemensamma enkät visade att 2014 års kostnader för föryngringsavverkning och gallring ökade med ca 1 %, ganska jämnt fördelat mellan södra och norra Sverige. Skogsvårdskostnaderna ökade med ca 1 % och transportkostnaden med 2 %.
Kostnader för drivning
Tabell 1. Drivning, kr/m3fub
Kostnaden för drivning ökade för båda avverkningsformerna och i båda landsändarna.
I figur 1 och 2 nedan återges den historiska kostnadsutvecklingen för föryngringsavverkning och gallring.
Figur 1. Historisk kostnadsutveckling i föryngringsavverkning.
Figur 2. Historisk kostnadsutveckling i gallring.
Kostnader för skogsvård, kr/ha
Tabell 2. Skogsvårdskostnader, kr/ha
Skogsvårdskostnaden ökade för alla åtgärder förutom plantering och i genomsnitt var höjningen ca 1 %. En av orsakerna till den lägre inrapporterade planteringskostnaden i södra Sverige 2014 är ett fel i inlämnade data för 2013.
I förhållande till övriga landet är det dyrt med skogsvård i Götaland. Tabellen nedan visar medelkostnaden för de vanligaste arbetena.
Tabell 3. Skogsvårdskostnader i Götaland.
Figur 3. Historisk kostnadsutveckling hos skogsvården.
Summa kostnader fram till bilväg
Tabell 4. Summa kostnader fram till bilväg. kr/m3fub
Kostnaden på egen skog ökade med 10 %, mest i norra Sverige. Det är främst kostnaden för drivning som ökat, delvis som ett resultat av stormavverkningar.
Figur 4. Historisk kostnadsutveckling hos skogsbrukskostnaden.
Transport och mätningskostnader
Tabell 5. Transport och mätningskostnader, kr/m3fub
Transportkostnaden ökade med 2 % i jämförelse med 2013.
Figur 5. Historisk kostnadsutveckling för transportkostnaden.
Om enkäten
Enkätens drivningsvolym omfattade 37 miljoner m3fub.
Södra Sverige avser Götaland och Svealand och norra Sverige omfattar Norrland.
Denna gång kan vi inte redovisa virkesvärdena för 2014. Det finns stora bortfall i inlämnade data, eftersom flera skogsföretag numera inte redovisar sina virkeskostnader.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.