Kartläggning av virkestransporter i 31 länder |
2023 |
Skogforsk |
Henrik von Hofsten |
Effekten på transportkostnaderna av olika kombinationer av HCT-fordon i transportsystemet |
2023 |
Skogforsk |
Lars Eliasson, Henrik von Hofsten, Johanna Enström |
Åtta miljoner ton biomassa – skogsbrukets transporter på järnväg 2016 |
2023 |
Skogforsk |
Aron Davidsson, Oskar Gustavsson, Thomas Parklund, Victor Asmoarp |
Effektbehov för elektriska timmerbilar |
2023 |
Skogforsk |
Albin Werre, Anna Pernestål, Anders Eriksson |
Elektrifiering av tunga vägtransporter – mycket mer än teknik |
2023 |
Skogforsk |
Henrik von Hofsten, Daniel Noreland, Adam Uhrdin |
HAFT Highly Automated Freight Transport |
2023 |
Volvo Trucks AB |
Larsson, L., Vesmes, A. |
Regeringens fördubbling av det eftersatta underhållet |
2023 |
Svenskt näringsliv |
Anon |
Framtidens trafikregler |
2023 |
RISE |
Lundahl, J. Sobiech, C. Thidevall, N. |
Skogsbrukets vägtransporter 2020 |
2023 |
Skogforsk |
Aron Davidsson, Oskar Gustavsson, Thomas Parklund |
Översikt av framkomlighet i nordiska länder för EMS/MVT och HCT fordon samt framkomlighetssimulering för svenska typfordon, avseende hastighet och svep i sväng. |
2022 |
Nordiskt Vägforum |
Larsson, L. Pettersson, E. |
Utvecklingen av BK4-vägnätet och virkesfordon konfigurerade för BK4 |
2022 |
Skogforsk |
Henrik von Hofsten, Thomas Parklund |
HCT city-transport med tillträdeskontroll - Artikel |
2022 |
RISE |
Cederstav, F. Wandel, S. Segerborg-Fick, A. Rylander, D. Asp, T. Ranäng, S. |
HCT city-transport med tillträdeskontroll - Poster och Abstract |
2022 |
RISE |
Cederstav, F. Ranäng, S. Asp, T. Wandel, S. |
Aerodynamisk optimering kan minska bränsleförbrukningen även på timmerbilar |
2022 |
Skogforsk |
Henrik von Hofsten, Daniel Noreland, Matts Karlsson, Petter Ekman, Sadegh Fattahi |
Översikt av framkomlighet i nordiska länder för EMS/MVT och HCT fordon |
2022 |
Volvo Group |
Larsson, L., Pettersson, E. |
Aerodynamiska virkesfordon för minskad bränsleförbrukning |
2022 |
Skogforsk |
Henrik von Hofsten, Daniel Noreland |
Timmerbil utrustad för minskat luftmotstånd och lägre bränsleförbrukning |
2022 |
Skogforsk |
Daniel Noreland, Henrik von Hofsten |
HCT fordon med kopplingsutrustning som kräver Trade-off för kopplingsprestanda |
2022 |
NVF |
Olsson, P. Johansson, T. |
Slutrapport för Högeffektivt ställdon för grönare timmerbilar |
2022 |
Landberg Solutions |
Landberg, M. Näslund, G. |
Utvecklingen mot högre bruttovikter inom skogsbruket |
2021 |
Skogforsk |
Henrik von Hofsten, Thomas Parklund |
Comparison of rolling and air-drag resitance for longer and shorter tractor-trailer combinations |
2021 |
AB Volvo |
Cider, L., Bergqvist, B., Jarlsson, H., Olsson, E. och Larsson, L. |
Analys av skogsbrukets tillgång till BK4-vägnät |
2021 |
Skogforsk |
Henrik von Hofsten, Oskar Gustavsson, Aron Davidsson, Patrik Flisberg |
Slutrapport för ETT-projektet, 2017–2020 |
2021 |
Skogforsk |
Henrik von Hofsten |
Svenska HCT Typfordonskombinationer utvärderade mot år 2020 gällande regelverk för BK4 |
2021 |
Volvo Group |
Fröjd, N. Pettersson, E. Larsson, L |
Årsrapport DUoETT |
2021 |
|
Cider, L. |
Tyngre transporter på det kommunala vägnätet |
2021 |
|
Ericson, J. & Taner, S. |
Kostnadsbesparingar med 74-tonsfordon |
2021 |
Skogforsk |
Lovisa Engberg Sundström, Mikael Bergqvist, Aron Davidsson |
Slutrapport ETTdemoFlis |
2021 |
Skogforsk |
Johanna Enström, Anders Eriksson, Henrik von Hofsten, Daniel Noreland |
Analys av BK4 utbyggnad i Jämtland & Västerbotten |
2021 |
Handelskammaren Mittsverige |
Anders Eriksson |
HCT-fordon för rundvirkesvirkestransporter – är det en lönsam investering? |
2020 |
Skogforsk |
Daniel Noreland |
Allt fler vägar godkänns för 74-tonsbilar |
2020 |
Skogforsk |
Henrik von Hofsten, Aron Davidsson |
Noggrann lastning kan sänka 74-tonfordonens transportkostnad vid långa avstånd |
2020 |
Skogforsk |
Arvid Boberg, Henrik von Hofsten |
25 vägsträckor identifierade som potentiella korridorer för högkapacitetsfordon |
2020 |
Skogforsk |
Christian Höök, Victor Asmoarp, Oskar Gustavsson |
Impacts of increasing maximum truck weight – case Finland |
2020 |
European Transport Research Review |
Liimatainen, H., Pöllänen, M. & Nykänen, L. |
Åtta hjulaxlar optimalt på virkesbilar |
2019 |
Skogforsk |
Henrik von Hofsten, Victor Asmoarp |
Evaluation of transports with duo-trailer combination |
2019 |
Scania Transportlab |
Björklund, J., Sterky. M. |
Utvärdering av transporter med duo trailer ekipage |
2019 |
Scania Transportlab |
Björklund, J., Sterky, M. |
Tio år med 74-tonsfordon – hur funkar de i praktiken? |
2019 |
Skogforsk |
Henrik von Hofsten |
Högre netto när avstånd till industri vägdes in i skördarapteringen |
2019 |
Skogforsk |
Sara Holappa Jonsson, Victor Asmoarp, Ingemar Eriksson, Oskar Gustavsson |
Färdplan HCT väg |
2019 |
CLOSER |
Asp, T. |
Investigation of Timber Vehicle Aerodynamics - using CFD |
2019 |
Linköpings Universitet |
Gustavsson, M. and Johansson, S. |
A method of finding HCT roundwood corridors |
2019 |
|
Höök, C. |
Längre lastbilar på det svenska vägnätet för mer hållbara transporter |
2019 |
Trafikverket |
Natanaelsson, K.; Brandt, J. |
Nya transport- och lastfordon i skogsbruket |
2019 |
Skogforsk |
Henrik von Hofsten |
Fördjupade analyser av att tillåta tyngre fordon på det allmänna vägnätet |
2019 |
Trafikverket |
Kenneth Natanaelsson, Pernilla Ngo |
CFD Investigation of Aerodynamic Drag Reduction for a Fully Loaded Timber Truck |
2018 |
Linköpings Universitet |
Fernandez del Rio, A. |
Ny studie bekräftar: HCT-fordon sänker miljöbelastningen |
2018 |
Skogforsk |
Henrik von Hofsten, Torbjörn Brunberg |
Broar identifieras med nya metoder |
2018 |
Skogforsk |
Aron Davidsson, Mikael Bergqvist |
Fyra travar ger fyllda virkesbilar med minskad miljöpåverkan |
2018 |
Skogforsk |
Rolf Björheden, Olle Gelin, Henrik von Hofsten |
Vägning av hela fordonslass – möjligheter och felkällor |
2018 |
Skogforsk |
Henrik von Hofsten |
Effektivare transporter på väg – slutrapport från ETT 2014-2016 |
2018 |
Skogforsk |
Victor Asmoarp, Johanna Enström, Mikael Bergqvist, Henrik von Hofsten |
Årsrapport High Capacity Transport 2016 |
2017 |
Trafikverket |
Asp, T. |
HCT-kalkyl – en interaktiv kalkylmodell för att jämföra lastbilsstorlekar |
2017 |
Skogforsk |
Fredrik Johansson, Henrik von Hofsten |
Transportekonomi vid massavedstransport med olika antal travar på 74-tons virkesbil – Teoretisk analys |
2017 |
Skogforsk |
Henrik von Hofsten, John Arlinger |
Sliter tyngre lastbilar mer på vägen? |
2017 |
Skogforsk |
Victor Asmoarp, Henrik von Hofsten |
Vindsmarta lastbilar ger lägre bränsleförbrukning |
2016 |
Skogforsk |
Claes Löfroth, Olle Gelin |
90 ton testas på skogsbilväg |
2016 |
Skogforsk |
Victor Asmoarp, Örjan Grönlund |
CTI – lönsamt för industrin men en kostnad för åkaren |
2016 |
Skogforsk |
Sten-Gunnar Skutin |
ETTaero – aerodynamisk utformning av skogstransporter |
2016 |
Skogforsk |
Claes Löfroth, Olle Gelin |
Skogsbilvägsnätet är redo för större lastbilar |
2016 |
Skogforsk |
Adam Larsson, Mikael Bergqvist |
Projektrapport ETT-Flis 74-ton |
2016 |
Skogforsk |
Johanna Enström, Henrik von Hofsten |
Workshop för ETT-förare fångar viktiga erfarenheter |
2016 |
Skogforsk |
Johanna Funck, Victor Asmoarp |
Stora lastbilar kan spara 44 000 ton koldioxid |
2016 |
Skogforsk |
|
Kontinuerlig uppföljning av drivmedelsförbrukning och lastfyllnadsgrad för ETT- och ST-fordon 2014 |
2015 |
Skogforsk |
Fredrik Johansson |
Teknisk rapport grunddata |
2015 |
Scania Transportlab |
Scania CV |
Impact of HCT articulated vehicles in boosting efficiency of timber transport Summary of the Prestudy |
2015 |
Metsäteho |
Venäläinen, P. and Korpilahti, A. |