HCT i Europa
HCT i europa
Att effektivisera landsvägstransporterna genom att tillåta större laster på lastbilarna är inte unikt för Sverige. I framför allt Australien och Kanada har sådana ekipage funnits länge, dock sällan på helt öppna vägar. Nedan visas några ”milstenar” från den europeiska utvecklingen.
2005 | Portugal, 60 ton och 25,25 meter (skogsvaror) |
2008 | Tjeckien, 48 ton och 25,25 meter (särskilt tillstånd) |
2013 |
Nederländerna, 60 ton och 25,25 meter |
2014 | Norge, 60 ton, 25,25 meter |
2015 | Sverige 64 ton och 25,25 meter |
2016 | Spanien, 60 ton och 25,25 meter (särskilt tillstånd) Tyskland, 40/44 ton och 25,25 meter |
2018 | Sverige, 74 ton och 25,25 meter |
2019 | Finland, 76 ton och 34,5 meter. Även 23 meters semitrailer |
Kartorna nedan visar situationen för längd och vikt så som det såg ut i september 2019. Vikter inom parentes är bruttovikter som enbart är tillåtna i försöksdrift. Framför allt i Skandinavien men även på andra håll pågår utveckling mot tyngre och/eller längre fordonskombinationer än de EU-specifika 18,75-metersfordonen med bruttovikt på 40–44 ton.
Maximal bruttovikt i Europa
Maximal fordonslängd i Europa