logga
Victors senaste artiklar
Skogsbrukets vägtransporter 2018
Under 2018 var det samlade transportarbetet i skogsnäringen 6 442 miljoner tonkilometer. Det genomsnittliga transportavståndet var 90 kilometer.
2020-03-30
25 vägsträckor identifierade som potentiella korridorer för högkapacitetsfordon
Det finns möjlighet att anlägga 25 sträckor i Sverige där virkestransport sker med 90-tonsfordon. Något som skulle spara upp till 5 500 ton i CO2-utsläpp och 33 miljoner kronor i bränslekostnader.
2020-03-05
Kombination av Heureka och VägRust gör planeringen mer flexibel
Genom att kombinera beslutsstöden Heureka och VägRust kan avverkningar och upprustning av vägar samplaneras. Det gör den taktiska planeringen mer flexibel och leder till minskade kostnader.
2020-01-17
Åtta hjulaxlar optimalt på virkesbilar
Med dagens tillgång på BK4-vägar är åtta hjulaxlar på virkesbilar ofta det bästa valet. I alla fall om man tar hänsyn till virkets råvikt och skrymvolym under ett helt år.
2019-11-11
Högre netto när avstånd till industri vägdes in i skördarapteringen
Det totala nettot efter avverkning ökade när avstånd till industri var en styrande parameter vid skördaraptering, visar en fallstudie. Dessutom blev miljöpåverkan lägre genom kortare transportavstånd.
2019-10-14
Skogsbrukets vägtransporter 2016
År 2016 transporterade det svenska skogsbruket 71,6 miljoner ton biomassa. Det utförda transportarbetet var 6 363 miljoner tonkilometer medeltransportavståndet var 88,8 kilometer.
2019-02-20
Så blir skogsbruket effektivare med operationsanalys
Skogforsk och skogsbruket har utvecklat optimerande och simulerande beslutsstöd, Här berättar vi hur de hjälper oss att fatta rätt beslut i varje del av försörjningskedjan.
2018-09-28
Effektivare transporter på väg – slutrapport från ETT 2014-2016
Projektet En Trave Till 2014-2016 har analyserat effekterna av att använda tyngre och längre lastbilar för skogsbrukets transporter. Här sammanfattas slutsatserna från projektet.
2018-01-11
Prognosmodeller för att förutse volymutfall i virkesförsörjning
Det går skatta volymutfallet inom ett verksamhetsområde med relativt god precision med hjälp av historiska data, på både kort och lång sikt. Det visar den här pilotstudien.
2017-11-24
Begränsat vägnät för 74 ton riskerar öka utsläppen
Med ett begränsat vägnät för 74-tonslastbilar riskerar de ekonomiska och miljömässiga nyttorna att gå förlorade sett utifrån hela det skogliga transportsystemet. Det visar en fallstudie på VSV Frakt.
2017-08-31
Förstudie inför pilotimplementeringen av 74 ton
Inom det här projektet har Skogforsk på uppdrag av Trafikverket tagit fram ett upplägg för att studera införandet av 74 tons lastbilsekipage på ett pilotvägnät, och dess effekter på infrastrukturen.
2017-08-23
Sliter tyngre lastbilar mer på vägen?
Snart kommer en ny bärighetsklass, vilket möjliggör för lastbilar upp till 74 ton. Under processen har ibland hörts en oro för ökat vägslitage med tyngre fordon. I filmen reder vi ut begreppen.
2017-05-12
Skogsbrukets möjlighet att utnyttja föreslagna BK4-vägar för 74-tonsfordon
Skogsnäringen i stort kommer inte ha speciellt stor nytta av de fem kluster av BK4-vägnät som presenterades i en rapport av Trafikverket 2016.
2017-04-26
Internationellt forskningsutbyte gav bättre väginvesteringar
Ett samarbete mellan svenska och kanadensiska forskare visade sig vara ett effektivt sätt att lösa komplexa problem, när länderna stod inför samma utmaningar.
2017-03-27
VägRust på SCA – en analys av vägupprustningsbehov på SCA Skog AB:s tre sydliga förvaltningar.
Studien visar att det finns stor potential till kostnads­besparingar genom bättre samplanering av avverkning, transport och vägupp­rust­­ningar.
2017-01-10
Optimering ger smartare bränsletransporter
Det finns stor potential att frakta skogsbränsle mer kostnadseffektivt. Totalt handlar det om besparingar på upp till 22 procent.
2016-12-08
Bättre transportplanering med RuttOpt
Transportplanering med hjälp av verktyget RuttOpt kan sänka utsläpp och kostnader väsentligt. Det är en av slutsatserna i ett exjobb från Linköpings Universitet där DalaFrakts transporter undersökts.
2016-11-22
90 ton testas på skogsbilväg
Det går att köra 30 meter långa och 90 ton tunga timmerbilar på normala skogsbilvägar. Tidigare slutsatser stärks nu av nya tester.
2016-09-28
Effektivare väginvesteringar med Vägrust
En optimeringsmodell kan ge effektivare väginvesteringar i skogsbruket. Det visar resultaten från fallstudier vid tre skogsföretag.
2016-06-29
Transportsystemet Inlandsbanan – en utredning av kapacitet och möjligheter
Om upprustningar görs finns goda förutsättningar för att öka trafiken på Inlandsbanan. Det visar denna utredning som gjorts på uppdrag av Inlandsbanan AB och som omfattar all tågtrafik.
2016-06-15
Skogsbrukets transporter 2014
Skogsbruket transporterade 72 miljoner ton skogsråvara under 2014 vilket utgör en betydande del av alla transporter i Sverige. I denna studie analyseras transportavstånd, transportarbete med mera.
2016-06-03
Bränsleuppföljning för 74 tons flisfordon
Lastbilar på 74 tons bruttovikt sparar bränsle jämfört med konventionella lastbilar på 60 ton. Lastfyllnadsgraden är dock viktig för att kunna tillvarata potentialen fullt ut.
2016-04-01
Workshop för ETT-förare fångar viktiga erfarenheter
Fyra uppföljningar i ETT-projektet för att fånga praktiska erfarenheter visar att förarna är nöjda med ETT- och ST-bilarna och att de är medvetna om sina nyckelpositioner som ambassadörer i projektet.
2016-01-22
Väginvesteringarnas nytta kan maximeras
Optimeringsmodellen VägRust kan ge bättre väginvesteringar och en plan för avverkningstidpunkter och vägupprustning i ett område. Det kan ha stor betydelse för totalkostnaderna.
2015-12-04
Lägre kostnader och mindre utsläpp med tyngre virkesfordon – en systemanalys
Ett införande av 74 tons virkesfordon skulle minska miljöpåverkan och transportkostnader samtidigt som det endast skulle ha marginell påverkan på andelen tågtransporter enligt en systemanalys.
2015-11-11
ETTDemo har gett spinoff-effekter
ETT-projekten har lett till en rad positiva sideffekter. Bland annat har innovationerna för ETT-bilarna positionerat flera av de inblandade företagen internationellt.
2015-10-26
Bättre data ger effektivare transporter
Bristande data om skogsbrukets väglager leder till inoptimalförluster eftersom det är nyckelinformation för planeringen av transporter och virkesflöden.
2015-07-02
Bränsleuppföljning för fordon inom ETT-projektet
Fokusveckor 2014 är ett delprojekt inom ramen för projektet ”En Trave Till” där bränsleförbrukningen för High Capacity Transport-fordon undersökts närmare.
2015-06-15
Stämmer väglagervolymerna?
Avvikelserna för vissa sortiment vid enskilda avlägg kan vara stora. Det är en av slutsatserna från denna fallstudie där vi jämfört väglagersystemets uppgifter med kontrollmätning i fält.
2015-06-03
Bränsleförbrukning för ST-bilar
Skogsindustrin är beroende av effektiva och billiga virkestransporter. Den här studien jämför bränsleförbrukningen för 74-tons ST-fordon med en konventionell timmerbil.
2013-12-05
StormOpt – ett verktyg för flödesoptimering efter stormfällningar
Skogforsk har utvecklat ett hjälpmedel för att styra och optimera avverkningsresurser och virkesflöden efter en omfattande stormfällning. Verktyget, StormOpt, utvecklades på uppdrag av Sveaskog.
2006-07-01
Kollegor inom Värdekedjor
Aron Davidsson
Specialist
Liviu Ene
Forskare
Lovisa Engberg Sundström
Forskare
Anders Eriksson
Forskare
Raul Fernandez Lacruz
Forskare
Oskar Gustavsson
Jägmästare
Björn Hannrup
Seniorforskare
Kari Hyll
Forskare
Sheng Joevenller
Doktorand
Kalvis Kons
Forskare
Nils Lindgren
Forskare
Johan Möller
Bitr programchef
Thomas Parklund
Specialist
Samuel Rönnbäck
Civilingenjör
Madeleine Silverbratt
Master Människa-Datorinteraktion
Monika Strömgren
Seniorforskare
Jon Söderberg
Jägmästare
Anna Thorning
Doktorand
Karin Westlund
Specialist
Martin Whillans
Specialist