Laserdata för kartering av svängutrymme för timmerbilar
Den nationella vägdatabasen (NVDB) beskriver vägnätet med olika attribut, till exempel vägbredd, hastighet, beläggning. Olika attribut har olika kvalitet och kan användas för beslut och analyser. Vissa attribut har låg kvalitet eller saknar helt skattning, svängmöjlighet är ett sådant.
Kvaliteten på attributet svängmöjlighet är dock angeläget att förbättra då informationen är viktig för att åstadkomma en realistisk beräkning av körvägen från skog till industri med vägvalskomponenten i verktyget Krönt Vägval.
Skogforsk har därför bedömt möjligheten att kartera svängmöjlighet i NVDB, främst inom det enskilda vägnätet. Studien var beställd av Skogsbrukets datacentral, SDC.
Automatiserad bildanalys
Metodiken testades i ett studieområde och utgick från att ytan kring en vägkorsning (noden) expanderas för att med säkerhet inkludera hela svängradien. För den identifierade ytan användes sedan nationellt tillgängliga laserdata för att identifiera relativt släta ytor och i kombination med automatiserad bildanalys av ortofoto kartera svängmöjlighet i noden. Metoderna som utvecklades skulle ha en potential att automatiseras i hög utsträckning för att kunna användas över stora områden med en liten manuell insats.
Resultatet av karteringen visar på en god potential att använda laserdata för att kartera svängmöjlighet. Bilden nedan visar svängmöjligheten i en korsning där det sedan gick att mäta avståndet till vägkant och med trigonometriska mätningar avgöra om det går att svänga med lastbilssläp eller inte.
Slutsatsen av möjlighetsstudien var att det finns en god potential att kartera svängmöjlighet med hjälp av geodata och då främst laserdata. Kompletterande fältmätningar samt fler studieområden kommer ge än bättre besked på möjligheten till nationell uppskalning.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.