Med CTI minskar vibrationerna på rundvirkesbilar

I ett implementeringsprojekt(Granlund, 2003) har 10 bilar försetts med CTI-utrustning för att få till stånd en bredare utvärdering, innan beslut tas om implementering i skogsbruket.
En av de fördelar som man ser med ett CTI-system är att däckens inbyggda stötdämpning kan tas till vara under fordonets hela transportsträcka från industri till avlägg och tillbaka. Med en vanlig bil där man valt däcktryck efter fordonets maxhastighet och maxlast, får man bara nytta av däckens dämpning när man kör bilen lastad. I CTI-projektet uppger ofta förarna att vibrationsnivån är lägre vid färd olastad, eller lastad på dåliga vägar där man kör med lägre hastighet. Körningen blir därmed mycket lugnare och behagligare ur vibrationssynpunkt. För att verifiera denna subjektiva åsikt gjordes en studie på en av bilarna i Medelpad under augusti 2004.
Nr 41-2004
Publicerad 2004-01-01 00:56
Läs mer
Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Författare

Paul Granlund
Skogforsk