Vibrationsmätningar på drivare och skotare
Vår hypotes var att vibrationsnivån var högre i en drivare än i en skotare till följd av skillnader i maskinens utformning.
Detta skulle kunna innebära att föraren i en drivare skulle köra långsammare för att kompensera för de högre vibrationsnivåerna.
Vibrationerna var starkast i riktning y (sidledsvibrationer). Hypotesen kunde dock inte verifieras, eftersom ingen av maskintyperna kunde sägas vara bättre än den andra ur vibrationssynpunkt. Vibrationsnivån hade däremot ett mycket starkt samband med körhastigheten. Man kan alltså oavsett maskintyp minska förarens vibrationsdos genom att sänka hastigheten, men med sänkt prestation som följd.
Vid rent transportarbete och körhastighet över ca 35 m/min överskreds gränsvärdet. Vid normalt arbete, d.v.s. inklusive t.ex. lastning och lossning, var vibrationsnivån i nivå med eller precis under gränsvärdet. Resultaten understryker behovet av en standardiserad, objektiv mätmetod för helkroppsvibrationer som är relevant för skogsbrukets förutsättningar.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.