logga
Bränsleförbrukningen för avverkning och vidaretransport har minskat med 30 procent sedan 1985, från totalt 5,4 liter diesel per kubikmeter till 3,7 liter i dag. Det här beror på effektivare maskiner och system.

Låg bränsleförbrukning är bra både för skogsbrukets ekonomi och för miljön. Minskningen sedan 1985 har varit mycket påtaglig, och den beror på en nära samverkan mellan maskintillverkare, brukare och forskare. Allt effektivare maskiner och arbetssätt har snabbt kunnat introduceras i stor skala.

Det är viktigt att den här utvecklingen fortsätter, och här redovisas ett ”batteri” av åtgärder som kan sättas in för att minska bränsleförbrukningen i drivning och vidaretransport. Effektivare motorer, optimerade hydraulsystem och nya drivmedel är några exempel. Optimerad körning, lägre markfriktion, virkesfordon med högre lastvikt är andra.

Samarbetet mellan tillverkare, forskare och brukare blir allt viktigare för att öka effektiviteten i energianvändningen. Tekniska Samverkansgruppen och Samrådsgruppen för vidaretransport består av ca 15 representanter från skogsbruk, entreprenörer och åkare med syftet att driva på utvecklingen av effektivare system och bättre miljö.

Nr 3-2006    Publicerad 2006-01-01 03:00

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Författare
Claes Löfroth
Tidigare anställd
Lennart Rådström
Tidigare anställd