Olika faktorer som påverkar studier i en skogsmaskinsimulator – en litteraturstudie

Detta öppnar nya möjligheter att studera konsekvenser av ändringar utan att maskinen måste byggas om fysiskt. Men hur påverkas föraren?
Eftersom simulatorn är en animerad bild av verkligheten en s.k. virtuell verklighet (VR) uppstår problem kring hur människan påverkas i denna miljö och hur resultaten ska tolkas. För att få en uppfattning hur olika faktorer påverkar människan gjordes en litteraturstudie.
I litteraturen rapporteras det om simulatorsjuka eller illamående i samband med användning av simulatorer under lång tid. Den främsta orsaken till simulatorsjuka är någonting som i litteraturen kallas signalkonflikter. Det är konflikter mellan olika sinnen, framför allt seendet och balansorganen. Simulatorsjuka uppstår då ögat ser en rörelse men balansorganet inte upplever samma rörelse. Denna konflikt leder till illamående.
I Skogforsks simulator kan risken för simulatorsjuka inte helt elimineras utan man måste ha med det i beräkningarna vid studier. Det troligtvis bästa man kan göra är att låta testförarna öva ett antal gånger innan själva studien genomförs.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
