Erfarenheter från Södra Skogs anbudsupphandling av drivningstjänster

För 15-20 år sedan tog entreprenöriseringen av drivningsarbetet fart, och merparten av avtalen har gjorts upp muntligt. Södra Skog beslöt 2005 att genomföra anbudsupphandling av sina drivningstjänster. Ett av målen med den öppna upphandlingen för Södra Skog var att engagera utvecklingsintresserade entreprenörer.
Garantier är viktiga i en anbudsupphandling. De gör att anbudsgivaren kan begränsa sina risker och behöver därigenom inte lägga in en onödigt hög riskpremie i priset. Garantierna kan gälla medelstam, objektens storlek och dieselpris. I Södra Skogs upphandling ströks merparten av garantikraven – de ansågs vara svåra att administrera. En del krav var också otydligt formulerade.
Skogforsks analys visar att förutsättningarna för utveckling är bättre efter upphandlingen, eftersom entreprenadföretagen är större och har mer välutbildad personal. Däremot är det tveksamt om upphandlingen i sig har satt igång något utvecklingsarbete.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.

