logga
Under 2006 genomfördes landets första stora anbudsupphandling av drivningstjänster. Skogforsk har utvärderat processen med fokus på utvecklingsfrågor och affärsmässighet.

För 15-20 år sedan tog entreprenöriseringen av drivningsarbetet fart, och merparten av avtalen har gjorts upp muntligt. Södra Skog beslöt 2005 att genomföra anbudsupphandling av sina drivningstjänster. Ett av målen med den öppna upphandlingen för Södra Skog var att engagera utvecklingsintresserade entreprenörer.

Garantier är viktiga i en anbudsupphandling. De gör att anbudsgivaren kan begränsa sina risker och behöver därigenom inte lägga in en onödigt hög riskpremie i priset. Garantierna kan gälla medelstam, objektens storlek och dieselpris. I Södra Skogs upphandling ströks merparten av garantikraven – de ansågs vara svåra att administrera. En del krav var också otydligt formulerade.

Skogforsks analys visar att förutsättningarna för utveckling är bättre efter upphandlingen, eftersom entreprenadföretagen är större och har mer välutbildad personal. Däremot är det tveksamt om upphandlingen i sig har satt igång något utvecklingsarbete.

Nr 32-2007    Publicerad 2007-07-01 14:00

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Författare
Anna Furness-Lindén
Skogforsk
Klas Norin
Tidigare anställd