logga
Elhybridtekniken kommer starkt och skogen är nu med i utvecklingen. I en jämförande studie drog den 20 till 50 procent mindre diesel per skotad kubikmeter än en konventionell skotare.

Skördarna har utvecklats mycket de senaste 20 åren. När det gäller skotarna har det inte hänt lika mycket, vare sig med teknik eller metoder. El-Forest är det mest genomgripande nytänkandet på länge.

El-Forest har en liten dieselmotor som driver en generator som i sin tur laddar sex lastbilsbatterier. Själva driften sker med sex elmotorer, en i varje hjul. El-Forest har ett patenterat styrsystem som gör att hjulen spårar perfekt utan att slira. Den har en lättare konstruktion än en vanlig skotare då den saknar ram och boggie, vilket gör att fordonets vikt i förhållande till lastförmåga är gynnsamt.

En jämförande studie med en traditionell skotare, Valmet 860, har gjorts. Båda maskinerna studerades i varierande bestånd och El-Forest hade i genomsnitt 35 procent lägre dieselförbrukning.

El-Forestskotaren har hittills bara tillverkats i ett enda exemplar som kan betraktas som en tidig prototyp. Skogsbruket har beslutat att beställa tre nya prototyper så konceptet kan utvecklas vidare

Nr 24-2007    Publicerad 2007-01-01 10:00

Kommentarer
Henrik von Hofsten
Skogforsk
4 år sedan
Hej Christer. Du har egentligen helt rätt i det du skriver. Idag finns oändligt mycket bättre batterier. Men den här studien gjordes 2007 och då var blyackumulatorer det enda alternativet som var rimligt ekonomiskt.
Christer Eriksson
4 år sedan
Fundering om elhybriden,laddar sex lastbilsbatterier.Varför lastbilsbatterier,Har erfarenhet som chaufför av batterier på lastbilar,dom deras livslängd brukar inte vara mer än några år.Blir väl knappast längre med ständiga ur och uppladdingar. Finns väl bättre batterier typ sådana som annvänds i elbilar.Sådana ger väl också lägre vikt inte oviktigt i sammanhanget då man efterrsträvar att hålla nere vikten för att få så hög lastvikt som möjligt.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Författare
Claes Löfroth
Tidigare anställd
Petrus Jönsson
Programchef
Berndt Nordén
Skogforsk
Henrik von Hofsten
Tidigare anställd