logga
För att utreda vad för slags trafiksäkerhetseffekt lastbilar av större dimensioner än vad som för tillfället är tillåtna i Sverige gjordes en analys av forskningslitteraturen på området.

En mängd olika metodproblem gjorde sammanställningen något osäker. Framför allt har det varit svårt att finna bra exponeringsmått, något som är viktigt bl.a. eftersom större lastbilskombinationer tenderar att köra på säkrare vägar än de mindre.

Beräkningar gjordes på alla tillgängliga värden för relativ olycksrisk i litteraturen, varvid hänsyn togs till kvaliteten på exponeringsdata samt det förhöjda antalet skadade/döda vid olyckor med tyngre fordon. Därefter jämfördes dessa resultat med det minskade antalet fordon som behövs för transporter om 60-tons ekipage ersätts med 80-tons.

Slutsatsen blev att en förändring mot tyngre ekipage i sämsta fall inte skulle ha någon trafiksäkerhetseffekt överhuvudtaget, och i bästa fall en tydlig positiv effekt. Effekterna är beroende på vägtyp och kraftfulla skillnader kan uppstå beroende på var denna typ av ekipage blir tillåtna. Eftersom den tillgängliga forskningen var amerikansk bör kompletterande studier göras på svenska förhållanden.

Nr 6-2007    Publicerad 2007-01-01 06:35

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Författare
Anders af Wåhlberg