Trafiksäkerhetseffekter av ökad storlek på lastbilar

En mängd olika metodproblem gjorde sammanställningen något osäker. Framför allt har det varit svårt att finna bra exponeringsmått, något som är viktigt bl.a. eftersom större lastbilskombinationer tenderar att köra på säkrare vägar än de mindre.
Beräkningar gjordes på alla tillgängliga värden för relativ olycksrisk i litteraturen, varvid hänsyn togs till kvaliteten på exponeringsdata samt det förhöjda antalet skadade/döda vid olyckor med tyngre fordon. Därefter jämfördes dessa resultat med det minskade antalet fordon som behövs för transporter om 60-tons ekipage ersätts med 80-tons.
Slutsatsen blev att en förändring mot tyngre ekipage i sämsta fall inte skulle ha någon trafiksäkerhetseffekt överhuvudtaget, och i bästa fall en tydlig positiv effekt. Effekterna är beroende på vägtyp och kraftfulla skillnader kan uppstå beroende på var denna typ av ekipage blir tillåtna. Eftersom den tillgängliga forskningen var amerikansk bör kompletterande studier göras på svenska förhållanden.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
