Affärsutveckling i relationen stor kund/liten leverantör – vad kan skogsbruket lära?

Svenskt skogsbruk har transformerats från att ha många anställda till att ha ett stort antal underleverantörer av tjänster. I dagsläget upphandlas drivningstjänster för ca 6 miljarder kr/år, vilket är den enskilt största kostnadsposten. Skogsföretagens ställning medför att de i stor utsträckning dikterar marknadsvillkor och affärspraxis i förhållande till sina många små entreprenörer.
Denna dominans och den globala konkurrensen gör att skogsföretagen måste tänka igenom sitt förhållningssätt till sina underleverantörer. Hur kan beställare av skogsentreprenad agera för att skapa incitament till utveckling av entreprenörernas drivningstjänster?
Om affärspraxisen används oaktsamt är risken att företaget som gör upphandlingen väljer bort och avskräcker de entreprenörer räknar på sina affärer och är intresserade av utveckling. Det är dessa drivna entreprenörer som svenskt skogsbruk verkligen behöver och som lämnar marknaden om de inte får skäligt betalt för sina tjänster och utvecklingsarbete.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
