logga
Nu börjar testerna med ett helt nytt virkesfordon. Det ingår i ETT-projektet (En Trave Till). Fordonet är 30 meter långt och har en totalvikt på 90 ton. Potentialen är stor: kostnaderna sänks, koldioxidutsläppen minskar och trafiksäkerheten kan ökas.

Virkestransporterna svarar för 25 procent av skogsnäringens totala kostnade. ETT-projektets syfte är att studera konsekvenserna av högre bruttovikter och längre virkesfordon än dagens. Efter flera års planerings- och utvecklingsarbete är nu det första ETT-fordonet färdigt. Bjälmsjö Skog och Transport AB i Överkalix ska under tre år testköra det åt SCA. Det ska gå från en terminal i Överkalix ner till SCAs sågverk i Munksund utanför Piteå. Bedömningen är att dieselförbrukning och koldioxidutsläpp på detta sätt ska kunna sänkas med 20–25 procent.

Dragfordonet har tillverkats av Volvo Lastvagnar och vagnarna av Parator. Det har byggts med modernaste teknik och utnyttjar bland annat de senaste stålkvaliteterna från SSAB för att hålla nere tjänstevikten.

Skogforsk ska studera kostnader, produktion, bränsleförbrukning och miljöbelastning. Vägverket ska studera trafiksäkerhet, vägslitage och belastning på broar samt undersöka hur allmänheten kommer att uppleva längre och tyngre fordon.

Nr 21-2008    Publicerad 2008-07-01 06:11

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!