Vägar till professionell upphandling av tjänster i skogsbruket

Affärskonceptet för köp av tjänster är viktigt för ett skogsföretag som vill att dess underleverantörer ska ta ett större ansvar för den fortsatta utvecklingen av skogsbrukets arbetsoperationer. Att utveckla syftet med sitt affärskoncept, från köp av tjänster till lägsta möjliga pris och högsta kvalitet på ett års sikt, till ett mer genomtänkt koncept, där långsiktighet och utveckling får ett tydligare fokus, kräver en hel del arbete och tankemöda.
Tre huvudstrategier kan urskiljas i de affärskoncept som skogsföretagen använder sig av:
- Kalkylmodellen.
- Förhandlingsmodellen.
- Anbuds- eller offertmodellen.
En viktig del av en anbudsupphandling är de garantier, förbehåll och förtydliganden som anbudsgivaren efterfrågar. En viktig faktor vid köp av tjänster är relationen mellan köpare och säljare. I skogsbruket har det under senare år vuxit fram en allt större tro på samverkan, framförallt när det gäller utvecklingsfrågor.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.

