Terminalhantering för effektivare järnvägstransporter av skogsbränsle

I takt med att efterfrågan på biobränsle ökar, så ökar också intresset för att transportera råvara från skogrika, glesbefolkade områden till tätbefolkade områden med större efterfrågan. För långa transporter, över ca 15 mil, är järnväg ett konkurrenskraftigt alternativ. Skogforsk har studerat terminalhanteringen i ett järnvägssystem där flisat skogsbränsle från Småland, Jämtland, Medelpad och Hälsingland körs till värmeverk i Örebro och Västerås.
En slutsats av studien är att det är viktigt med logistiken på terminalerna så tågen kan lastas och lossas snabbt. Då kan fler tågset köras per vecka och fördela järnvägens höga fasta kostnader på en större volym.
Snabb lastning fås genom bränslehögar nära spåret, koordinering med andra aktiviteter på terminalområdet och ett bra samarbete med järnvägspersonalen. Det är viktigt att väga materialet korrekt på terminalen för ett bra betalningsunderlag och för att nyttja vagnarnas lastkapacitet maximalt.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
