logga
ETT-fordonet är tyngre än ett vanligt virkesfordon och har nu gått 52 500 mil och transporterat 106 000 ton timmer. Ett högt ställt mål har uppfyllts: att med bibehållen trafiksäkerhet minska koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning med 20 procent.

I januari 2009 startade ETT-projektets praktiska del och sedan dess har timmer kontinuerligt transporterats från en terminal i Överkalix till ett sågverk i Piteå.

I stället för ett konventionellt timmersläp används på ETT-fordonet standardenheterna dolly, link och trailer. Trailern är byggd med ett specialstål som gör att den är betydligt lättare och fordonet har ett nyutvecklat bromssystem som gör att alla hjul bromsas samtidigt.

I Skogforsks uppföljning är dieselförbrukningen per kilometer högre än för ett vanligt virkesfordon, men ETT-fordonet tar drygt 50 procent större last så förbrukningen per transporterat ton är 20 procent lägre. Transportkostnaderna blir också avsevärt lägre. Trots att ETT-fordonet är sex meter längre än ett traditionellt virkesfordon upplever förarna inte några problem med stabilitet eller följsamhet. Det tar visserligen något längre tid att köra om ett 30 meter långt fordon, men för den totala trafiksäkerheten är sannolikt ETT-fordonet bättre.

Nr 27-2010    Publicerad 2010-07-01 17:00

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!