Enkelskift eller tvåskift?

Skogsmaskiner körs idag oftast i tvåskift. Det gör att de fasta kostnaderna för skogsmaskinerna fördelas på en stor årsvolym. Men med låga räntor blir enkelskiftet mer intressant, vilket ger förarna ett mer ”normalt” socialt liv. De som testat enkelskift vittnar också om ökad prestation och mindre slitage och stillestånd.
Nackdelen är att det går längre tid mellan maskinbytena och man därför måste arbeta med ”gammal” teknik, vilket påverkar produktiviteten negativt. I en maskinkalkyl är tvåskiftet svårslaget rent ekonomiskt. Maskinerna och det bundna kapitalet utnyttjas väl och det blir en hög volymproduktion per maskinlag.
I Skogforsks grundanalys är enkelskift cirka åtta procent dyrare än tvåskift. De entreprenörer som arbetar enkelskift anser dock att prestationen ökar och att maskinerna slits mindre, dels för att mer arbete kan göras i dagsljus och dels för att förarna är piggare och mer alerta. Det ger en högre teknisk utnyttjandegrad (TU) på maskinerna. Dessutom anses bränsleförbrukningen vara lägre med enkelskift.
Lägger man ihop alla dessa positiva effekter minskar skillnaden gentemot tvåskift väsentligt, och om alla positiva faktorer skulle samverka kan enkelskift till och med bli något billigare.
Läs mer i artikeln Tvåskift är billigast, men låga räntor minskar gapet mot enkelskift
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
