logga
Tvåskift är 2010 det vanligaste inom drivningsarbete i skogsbruket. Men allt fler entreprenörer övergår till att arbeta i enkelskift. Huvudskälen är enklare administration och bättre arbetsmiljö.

Skogsmaskiner körs idag oftast i tvåskift. Det gör att de fasta kostnaderna för skogsmaskinerna fördelas på en stor årsvolym. Men med låga räntor blir enkelskiftet mer intressant, vilket ger förarna ett mer ”normalt” socialt liv. De som testat enkelskift vittnar också om ökad prestation och mindre slitage och stillestånd.

Nackdelen är att det går längre tid mellan maskinbytena och man därför måste arbeta med ”gammal” teknik, vilket påverkar produktiviteten negativt. I en maskinkalkyl är tvåskiftet svårslaget rent ekonomiskt. Maskinerna och det bundna kapitalet utnyttjas väl och det blir en hög volymproduktion per maskinlag.

I Skogforsks grundanalys är enkelskift cirka åtta procent dyrare än tvåskift. De entreprenörer som arbetar enkelskift anser dock att prestationen ökar och att maskinerna slits mindre, dels för att mer arbete kan göras i dagsljus och dels för att förarna är piggare och mer alerta. Det ger en högre teknisk utnyttjandegrad (TU) på maskinerna. Dessutom anses bränsleförbrukningen vara lägre med enkelskift.

Lägger man ihop alla dessa positiva effekter minskar skillnaden gentemot tvåskift väsentligt, och om alla positiva faktorer skulle samverka kan enkelskift till och med bli något billigare.

Läs mer i artikeln Tvåskift är billigast, men låga räntor minskar gapet mot enkelskift

Nr 33-2011    Publicerad 2011-08-02 14:48

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Författare
Isabelle Bergkvist
Tidigare anställd