Huggbilar med lastväxlare och containrar

På senare tid har en ny typ av huggbil blivit vanligare. Den är utrustad med lastväxlare och flisar direkt i containrar. Huggbilen kan transportera totalt tre containrar, en 35 m3 container på bilen och två 40 m3 på släpet. Jämfört med en traditionell huggbil har containerhuggbilen fördelen att man kan öka utnyttjandet av huggen genom att använda sig av vanliga lastväxlarbilar för att transportera de fyllda containrarna till mottagaren, vilket också medför att man kan lasta något mer i dessa eftersom en lastväxlarbil väger mindre än huggbilen. Nackdelen med containersystemen är att det tar tid att rangera containrarna samt att huggbilen kan bli stående overksam då containrarna fyllts om inte lastväxlarbilen hunnit tillbaka med tomma containrar.
Här görs ett faktoriellt experiment där huggbil utrustad med risgrip respektive A-grip
flisar material skotat med båda griptyperna.
Målet med studien var 1) att fastställa prestationen hos huggbilen och hur tiden
fördelade sig mellan effektiv flisningstid, rangering och transport av containrar
och stillestånd p.g.a. brist på containrar, och 2) att fastställa vilka skillnader i
tidsåtgång som orsakades av de två griparna på flishuggen respektive med
vilken typ av grip materialet hanterats vid skotningen.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.

