Bränsleförbrukning för ST-bilar

Skogsindustrin är beroende av effektiva och billiga virkestransporter. Som ett led i arbetet med effektivare och mer miljövänliga transportfordon har 74-tons och 90-tons timmerbilar testats. Tidigare studier har visat på en potentiell minskning av bränsleförbrukningen, mellan 8 % (74-tonsfordon med kran) och 21 % (90-tonsfordon utan kran) vid användandet av högkapacitetsfordon.
Syftet med denna studie har varit att jämföra bränsleförbrukningen för två 74-tons ST-fordon med konventionell timmerbil under kontrollerade former. Försöket har lagts upp enligt ABba-metoden och bränsleförbrukningen har registrerats med Dynafleet. Två separata studieled har genomförts, ett på ST-kran och ett på ST-grupp. Totalt har sju stycken upprepningar genomförts för ST-grupp, 11 upprepningar har genomförts för ST-kran. Resultatet har visat på en sänkning av medelbränsleförbrukningen med 6,9 – 7,8 % för ST-kran jämfört med en konventionell timmerbil och en sänkning av medelbränsleförbrukningen med 13,2 % för ST-grupp jämfört med en konventionell timmerbil, vilket också bekräftar tidigare studiers resultat (Löfroth & Svenson, 2010).
Skillnaderna mellan ST-fordonen och de jämförda bilarna har varit signifikanta. Trots ett väl genomtänkt studieupplägg uppstod brister i studien i form av ofullständiga upprepningar. Det är författarnas åsikt att felkällor och brister i studieupplägget inte har haft någon betydande inverkan på resultatet.
Läs mer i Arbetsrapporten nedan.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.


