Skogsbränslets metoder, sortiment och kostnader 2012
För tre år sedan startade Skogforsk ett arbete som syftade till att kartlägga sortimentsfördelning, kostnader och metodandelar för den primära skogsbränsleverksamheten i Sverige. Den senaste enkäten omfattar ungefär samma större uppgiftslämnare som den första. Bedömningen är därför att kostnaderna fritt bilväg resp. fritt slutkund är jämförbara mellan åren. Däremot varierar de olika delkostnaderna fram till bilväg, liksom kostnadsposterna i operationerna mellan avlägg och slutkund.
Underlaget är snart så stort att det går att utläsa tidsmässiga trender, men den här redovisningen avser endast verksamhetsåret 2012. Det är emellertid angeläget att fler återkommande enkäter kan läggas till underlaget.
Skogsbränslets delkostnader
Enkätsvaren motsvarade 12,4 milj m3s fördelade så att ca 60 % var grot, 28 % bränsleved och 10 % var klena träd från gallring. Stubbarna svarade för endast 2 %. I förhållande till 2011 ökade groten sin andel på bekostnad av de övriga sortimenten. Bränsleproducenternas totalkostnad per m3s var enligt enkäten 176 kr, något lägre för grot och något högre för klena träd, bränsleved och stubbar.
Tabell 1. Uppgivna kostnader (kr/m3s) för olika sortiment 2012 fördelade på kostnadsposter. Observera att ersättningen till markägaren tagits upp som en kostnad.
Grot fr. slutavverkning | Klenträd fr. gallring | Bränsleved | Stubbar fr. slutavverkningar | |
Ersättning till markägaren | 34 | 9 | 63 | 2 |
Avverkning/upptagning | 1 | 47 | 30 | 48 |
Terrängtransport | 34 | 29 | 18 | 32 |
Omkostnad | 7 | 7 | 6 | 5 |
Kostnad fritt bilväg 2012 | 76 | 92 | 117 | 87 |
Kostnad fritt bilväg 2011 | 88 | 92 | 117 | 87 |
Sönderdelning | 46 | 40 | 20 | 42 |
Terminalkostnader | 3 | 0 | 10 | 8 |
Vidaretransport | 38 | 39 | 28 | 50 |
Administration | 9 | 9 | 6 | 6 |
Summa fritt slutkund 2012 | 172 | 180 | 181 | 193 |
Summa fritt slutkund 2011 | 186 | 185 | 182 | 183 |
I Tabell 1 ingår även kostnaden fritt bilväg och fritt slutkund för 2011. Trots osäkerheten i siffrorna görs här ett försök till tolkning:
Kostnaden fritt slutkund verkar ha minskat något för grot, de klena träden från gallring samt bränsleveden. Kostnaden för stubbarna ökade. Gemensamt tycks vara att transportkostnaderna har ökat.
Metodandelar
Metodandelarna för 2012 var ungefär desamma som 2011, dvs. 73 % skördaraggregat vid avverkning av klenträd och 40 % lastbilsburna flisare. Den dominerande sönderdelningsmetoden är fortfarande flisning (93 %) och vad gäller grot görs denna till övervägande del i skogen (90 %). Det sönderdelade materialet vidaretransporteras sedan till 95 % med lastbil.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.