logga
Projektet ETTdemo är slut. Under perioden 2011 till 2013 har projektet fått ut elva längre och tyngre fordon för att demonstrera hur dessa funkar i praktiken. Arbetet fortsätter, men redan nu kan man se ett antal positiva spinoff-effekter av projektet.

Volvo och Scania är välpositionerade på flera marknader som står i begrepp att införa tyngre och längre fordon.

SSAB har byggt upp mycket goda erfarenheter av olika sorters höghållfasta stål. Detta möjliggör lättare fordon med större nyttolast - och därmed energieffektivare transporter.

Bromstillverkaren WABCO har utvecklat ett unikt styrsystem för bromsar.

Efterfordonstillverkaren Parator har byggt upp erfarenhet som har gjort dem ledande inom längre och tyngre fordon vilket bl.a. ledde till at de fick uppdraget att tillsammans med Scania leverera åttio 90-tonsfordon till Cliffton.

Dragkrokstillverkaren VBG har, med erfarenheter från projektet, etablerat en världsstandard för dragkroksdimensioner.

Ett av Scanias fordon har utrustats med RME-motor vilket är unikt på ett så tungt fordon

ExTe har levererat sitt COM 90 lastsäkringssystem till den nya ETT-bilen i Överkalix. Stakarna sänks ned vid tomkörning vilket minskar luftmotstånd och bränsleförbrukning.

CTI (Central Tire Inflation) har installerats på flera av projektets fordon. Förutom att det ökar bärigheten på skogsbilvägar så ger det mindre rullmotstånd på asfaltsvägarna då däcken alltid håller rätt tryck. Det minskar bränsleförbrukningen. Att ha CTI på nio axlar har inte tidigare testats i Sverige.

Nr 7-2014    Publicerad 2014-01-09 00:01

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Författare
Niklas Fogdestam
Tidigare anställd
Claes Löfroth
Tidigare anställd