logga
I Centraleuropa och i Finland är det relativt vanligt med lastbilsmonterade flishuggar som flisar direkt i flis- eller containerbilar.

Lastbilsmonterade flishuggar är av intresse även i Sverige. Här kan lastbilen dra ett flissläp så att bilen får en viss transportkapacitet. Ett system där en sådan bil samverkar med en eller flera flisbilar och där man byter släp på avlägget, för att minimera lastningstiden för flisbilen, bör kunna vara konkurrenskraftigt på större avlägg. En av de viktigaste kvalitetsparametrarna för bränsleflis är dess fukthalt. Då fukthalten påverkar energiinnehållet i flisen och leverantörerna i ökande utsträckning får betalt baserat på levererad energimängd, ökar intresset för att veta fukthalten innan leverans. Pezzolato visade en lastbilsmonterad PTH1200/820 flishugg extrautrustad med en fukthaltsmätare på ELMIA-mässan 2013. Skogforsk har studerat denna flishugg i syfte att utvärdera 1) prestation och bränsleförbrukning, samt 2) hur väl fukthaltsmätningen fungerar. Slutsatserna av studien är att den studerade huggen har en normal prestationsnivå och en något högre bränsleförbrukning jämfört med flishuggar med en likvärdig motorstyrka. Fukthaltsmätaren är en intressant option men var inte färdigutvecklad och fungerade därför inte tillfredsställande under studien. Den valda sensorteknologin fungerar heller inte på fruset material.

Nr 59-2014    Publicerad 2014-07-03 17:00

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Författare
Lars Eliasson
Seniorforskare
Carolina Lombardini
CNR/IVALSA, Florens
Paul Granlund
Granlund LB-teknik
Natascia Magagnotti
CNR/IVALSA, Florens
Raffaele Spinelli
CNR/IVALSA, Florens