logga
2001 lanserade Claes Löfroth, Skogforsk en idé om större lastbilar för att minska koldioxidutsläppen och öka lönsamheten. Nu är idén på väg att bli verklighet.

Skogsnäringen står för mer än 25 procent av det svenska transportarbetet, och eftersom det mesta går på lastbil så är förbättringspotentialen stor.  Nu har Skogforsk drivit ETT- och ETTdemo-projekten sedan 2006. Idag rullar elva längre och tyngre virkesfordon på vägarna. Och fler är på väg ut.

Projektet har visat att man kraftigt kan reducera energiförbrukningen vid skogsbrukets transporter, som motsvarar 6 miljarder tonkilometer eller 26 procent av det årliga transportarbetet i Sverige. Om dagens 2 000 konventionella 0-tons timmerlastbilar ersätts av 30 procent ETT-fordon och 70 procent ST-fordon skulle antalet fordon till minskas till 1300 och bränsleförbrukningen skulle sänkas med 45 miljoner liter diesel, motsvarande 450 GWh per år.

 

Läs fördjupning

Över hela världen fokuserar allt fler länder målmedvetet på att effektivisera transporterna som ett svar på klimatförändringarna, finanskrisen och den globala handeln.

Inledningsvis testades en 90-tons timmerbil (ETT, En Trave Till) och ett par 74-tonsbilar (ST, Stora Travar) i det så kallade ETTprojektet. Trafikverkets viktigaste argument för de större fordonen är att utnyttja den enorma investering som vägnätet utgör. Merparten av BK1-vägarna klarar 74 ton och stora delar klarar ända upp till 90-100 ton .

Projektet har visat att man kan spara miljö och miljoner. Och nu gör finnarna det på riktigt, efter att de höjt viktgränserna från 1 oktober. Det kan märkligt nog vara projektets största framgång hittills. Inom skogsbruket rullar just nu en ETT-bil och 11 ST-bilar på de svenska vägarna, från Överkalix i norr till Älghult i söder. Och fler fordon med specialtillstånd är på gång – många fler. Hittills har ytterligare ett trettiotal fordonskombinationer fått klartecken inom flera olika branscher.

Men vägen från demonstration till implementering kräver politiska beslut. ETTdemo har tydligt visat vilken potential som finns och i Trafikverkets kapacitetsutredning nyligen användes bland annat större och längre fordon som exempel på hur existerande infrastruktur kan utnyttjas mer effektivt. För transporterna förutsätts ju öka ytterligare. Med tanke på Trafikverkets mål om en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen år 2050, så borde staten och näringslivet kunna enas om en strategi.

Nr 9-2014    Publicerad 2014-01-13 00:00

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Författare
Claes Löfroth
Tidigare anställd
Niklas Fogdestam
Tidigare anställd