Analysverktyg för optimerad sönderdelning och transport av skogsbränsle
Artikeln är en del av rapporten "Skogens energi – en källa till hållbar framtid" som finns att läsa i sin helhet online eller köpa under "Produkter och evenemang".
Ett korrekt val av metod för sönderdelning och transport av skogsbränsleråvara är viktigt för lönsamheten i skogsbränslets försörjningskedja. Valet är inte alltid självklart, eftersom det beror på flera olika faktorer, bl.a. avståndet mellan skogen, där skogsbränslet tas ut, och industrin, där skogsbränslet förbrukas. Bästa metod skiljer sig även åt mellan olika sortiment, var sönderdelning sker och
transportslag.
Att avgöra vilken metod som är mest kostnadseffektiv på ett visst avstånd är en förhållandevis enkel beräkning, så länge man har tillförlitliga data om kostnaderna. Men för att avgöra vilken metod som är bäst för en mängd olika avstånd samtidigt krävs detaljerad kännedom om vägnätet, en korrekt vägvalsberäkning och beräkning av avstånd mellan skog, terminal och industri. Vill man dessutom kunna visa resultatet i kartor för att snabbt få en bild av vilken kombination av sönderdelningsutrustning och transportfordon som är mest kostnadseffektiv i olika geografier, krävs ett verktyg för visualisering av beräkningsresultaten.
Det webbaserade analysverktyget Opium, utvecklat av företaget Creative Optimization med stöd från ESS, är ett intuitivt beslutsstöd som hjälper användaren att snabbt få en överblick över vilka systemalternativ som är mest kostnadseffektiva för en vald mottagningsplats.
Opium är uppbyggt så att användaren styr beräkningarna genom sex enkla valformulär.
1. Ange vilken mottagningsplats som beräkningen avser, antingen genom att välja från en rullningslist eller genom att klicka i kartan.
2. Välj om beräkningen ska ta hänsyn till terminalhantering, antingen för sönderdelning och omlastning till annat fordon eller bara för omlastning till annan lastbil eller till tåg.
3. Välj vilken enhet och materialfuktighet som ska användas för att presentera resultatet. Som default anges m3s och normalfuktigt.
4. Ange sortiment, grot eller bränsleved, och vilka systemalternativ som är aktuella (kombination av sönderdelningsutrustning och transportfordon). Det finns fem systemalternativ per sortiment, ett av dem inkluderar tågtransport där så är möjligt.
5. Ställ in kostnadsprofil. Här kan användaren antingen välja defaultvärden eller ange egna värden så att beräkningen motsvarar användarens faktiska kostnader för olika alternativ.
6. Ange om beräkningen ska begränsa transportavstånd och/eller totalkostnad. Det går t.ex. att styra så att områden varifrån det är dyrare att leverera skogsbränsle än den angivna maximala totalkostnaden inte visas i kartan. Samma sak gäller för maximalt
transportavstånd.
Resultatet visas på två sätt; dels som förhållandet mellan den minsta kostnaden i en viss geografi och den egendefinierade maximala totalkostnaden i form av en färgskala (grönt motsvarar 0-25 procent av maxkostnaden, blått 25–50 procent, lila 50–75 procent samt rött 75–100 procent), dels med färger för vilket systemalternativ som är det mest kostnadseffektiva.
En informationsruta i kartan visar de val som användaren gjort. För att få den exakta kostnaden för en viss plats kan användaren klicka i kartan och en informationsruta med transportavstånd och kostnad till vald mottagningsplats och terminal dyker upp.
Opium inkluderar 189 mottagningsplatser och 174 terminaler. På 19 av terminalerna är det möjligt att lasta om från lastbil till tåg. Tågtransport är möjlig till 19 olika mottagningsplatser. För att beräkna korrekta transportavstånd har ett rutnät med 5 km kvadrater lagts över Sverige. För varje rutas mittpunkt har avståndet till alla mottagningsplatser och terminaler beräknats med SNVDB och vägvalsfunktionen Krönt Vägval 2.0. Tågtransportavstånd har beräknats med kortaste sträcka på järnväg från terminal till mottagningsplats.
Opium är fritt för alla att använda och nås på adressen: https://opium.creativeoptimization.se/
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.