logga
Bild: Erik Viklund/Skogforsk
Krossning och rensning av stubbarna redan på avlägg ger ökade lastvikter och ett renare vedmaterial.

Artikeln är en del av rapporten "Skogens energi – en källa till hållbar framtid" som finns att läsa i sin helhet online eller köpa under "Produkter och evenemang". 

Det är dyrt att transportera stubbar från avlägg till industri, framförallt eftersom stubbdelarna är svåra att lasta och kompaktera. Med förstärkta plåtsidor och en kraftigare kran kan man trycka ihop materialet något, men det totala resultatet blir oftast att lastbilens tjänstevikt ökar utan att lastvikten ökar tillräckligt – man kör bara med ännu mer dödvikt.

Ett annat problem med att transportera hela stubbar är att det följer med stora mängder föroreningar av jord, sand, grus och även stora stenar. En naturlig lösning på dessa problem är att sönderdela stubbarna till flis innan transporten och i samband med det även ta bort så mycket föroreningar som möjligt.

Stubbdelar kräver kraftiga krossar, dels på grund av den hårda stubbveden, dels på grund av alla föroreningar. Inmatningsöppningen måste vara stor, då stubbdelarna är hårda, spretiga och inte kan klämmas ihop i inmatningen. Det finns ett antal olika krossar som uppfyller dessa krav, både med och utan sållningsutrustning. Vilken utrustning som bör väljas beror på en mängd faktorer. Fraktionsstorlekar och fraktionsfördelning är viktiga, inte bara med avseende på vad kunden kan ta emot utan också med tanke på hur materialet ska rensas från föroreningar.
Om man flisar stubbdelar till eldningsfraktion (ca 50-70 mm)
tar krossningen längre tid och det går åt mer diesel jämfört med krossning till en grövre fraktion. Dessutom riskerar man större vedförluster eftersom en viss andel av flisbitarna alltid blir mindre än målfraktionen. Om målfraktionen från början är liten närmar sig många bitar den storlek där de sållas bort med jord och sand, vilket kan leda till ganska stora vedförluster.

Ett sätt att minska problemen med föroreningar är att före krossningen lägga hela stubbdelar på ett vibrationsbord under 30-60 sekunder. Metoden har testats och fungerar bra på föroreningar som sitter på utsidan av veden, men kan inte påverka fastvuxna stenar m.m. I dagsläget finns ingen kommersiellt tillgänglig utrustning för detta, men ett vibrationsbord skulle kunna vara en integrerad del av inmatningen till en kross. Det finns däremot kommersiell utrustning för att sålla flisen efter krossning. Då får man loss även fastvuxna föroreningar. Nackdelen är att alla föroreningar först måste passera genom krossen, vilket ökar slitaget.

Studier som gjorts på Skogforsk och SLU pekar på att man av flera skäl bör krossa till en relativt grov fraktion, 100 mm eller mer. Krossning och sållning på avlägg är dyrt då flera stora maskiner måste flyttas dit. Därför är det viktigt att de kan hålla en hög produktion, och krossens produktion ökar med ökande fraktionsstorlek, samtidigt som andelen finfraktion minskar.

Sållning efter krossning kan göras med två olika maskintyper:

  • En toppmatad lågvarvig kross, som matar materialet vidare till en trumsikt. Denna kombination fungerar bra, men det kan vara svårt att få de båda maskinerna att hålla jämna steg med varandra. Den stora nackdelen är att både krossen och sikten är långa och med en separatlastare framför och utmatningsbanden utfällda blir hela kombinationen bortåt 40 meter lång. Dessutom måste en hjullastare skotta undan flis och utsållat rejekt. Fördelen är att de olika enheterna kan användas var för sig i andra applikationer under året.
  • En kross som är hopbyggd med sikten. Vanligen är det även här en toppmatad kross där en skiv- eller stjärnsikt monterats under krossen. Stjärnsikten består av ett stort antal axlar placerade med ca 2 dm mellanrum. Partiklar som är för små faller ner mellan stjärnorna och matas ut åt sidan medan flisen matas ut bakåt. Denna maskin är kompakt i jämförelse med tvåmaskinsystemet. En nackdel är att krossen inte kan köras utan siktning och att sikten inte kan ställas för fraktioner mindre än ca 20 mm, då kommer stjärnorna för tätt, vilket kan leda till driftstörningar.

Fördelarna med avläggskrossning och sållning är, utöver de ökade lastvikterna, att man kan leverera ett renare vedmaterial utan finfraktioner, vilket borde öka kundernas betalningsvilja, speciellt om flisen kan eldas direkt utan ytterligare behandling. De föroreningar som sållats bort kan enkelt skottas ut över avlägget eller användas för att fylla ut hjulspår m.m. Det blir dock dyrt om´avläggen är små och trånga. Ett gemensamt problem vid all sållning är att stenar som är större än sållstorleken blir kvar. För att få bort dem krävs särskilda vindsiktar, alltså ännu en maskin.
I en del fall kan det vara en god idé att krossa på avlägget för att öka lastvikterna och minska transportkostnaden, men avvakta med sållningen till ett senare tillfälle då man dels har bättre klart för sig om materialet verkligen behöver sållas, dels har tillgång till och utrymme för både stjärn- eller trumsikt och vindsikt. Nackdelen är att man då måste transportera bort rejektet. Å andra sidan kan man i regel sänka sönderdelningskostnaden då man kan använda mindre, lättare och ofta lastbilsmonterade enheter i skogen.

Nr 142-2015    Publicerad 2015-11-06 08:11

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är robot!