Valet av sågkedja avgörande för kaptiden
Artikeln är en sammanfattning av Arbetsrapport 913-2016.
Målet med den här studien var att klargöra om det finns några skillnader i grundläggande avverkningskapacitet och energiåtgång mellan de på marknaden vanligaste förekommande kedjemodellerna. Ett ytterligare mål var att studera hur slipning av fabriksnya kedjor påverkar kaptid och energiåtgång. Studien var avgränsad till att genomföras vid kapning av färskt, ofruset granvirke. Samtliga mätningar utfördes på den testrigg som byggts upp vid Skogforsk i Sävar.
I studien utvärderades fabriksnya kedjor från kedjemodellerna Carlton B8, Stihl RMH, Stihl RMHS och Oregon 18HX. Från varje kedjemodell användes två kedjor vilka hämtades från olika tillverkningsbatcher. För en av de fyra kedjemodellerna, Carlton B8, gjordes mätningar även på omslipade kedjor. Slipningen av dessa kedjor utfördes av Ljusdals sliptjänst enligt företagets ordinarie metod för slipning.
Mätningar gjordes vid kapning av trissor från sex granstockar med diametrar inom intervallet 127 till 377 millimeter. Totalt registrerades mätvärden från 23 kap per kedja, d.v.s. 46 kap per kedjemodell. Energiåtgången vid kapning bestämdes utifrån mätningar under kapförloppet av vridmoment och varvtal för sågmotorns utgående axel. Informationen om sågmotorns vridmoment användes även för bestämning av kaptiden med hjälp av algoritmer som identifierade start- och stoppunkterna för kapet genom stammen.
Resultaten från mätningarna kan sammanfattas enligt följande:
- Bland de fabriksnya kedjorna hade Carlton B8, Stihl RMH och Oregon 18HX närmast identisk kaptid och energiåtgång. Stihl RMHS hade kortare kaptid (~6 procent) och lägre energiåtgång (~7 procent) än övriga tre fabriksnya kedjor. Dessa skillnader var statistiskt säkerställda med en mycket hög grad av säkerhet.
- Den omslipade Carlton B8-kedjan hade kortare kaptid
(~9 procent) och lägre energiåtgång (~10 procent) än den fabriksnya Carlton B8-kedjan. Dessa skillnader var statistiskt säkerställda med en mycket hög grad av säkerhet. - Svärdmatningstrycket vid kapning var lägre för Stihl RMHS och den omslipade Carlton B8-kedjan än för övriga tre fabriksnya kedjor. Skillnaden uppgick till cirka
6 procent och var statistiskt säkerställd med en hög grad av säkerhet. - Testriggen, i kombination med den använda metodiken, var effektiva hjälpmedel för att utifrån mätningar på ett begränsat material kunna möjliggöra detektion av skillnader mellan försöksled.
Sammanfattningsvis visar vår studie att det finns skillnader i kaptid och energiåtgång mellan de vanligaste kedjemodellerna och att slipning, enligt den metodik som Ljusdals sliptjänst tillämpar, har en gynnsam effekt på samma parametrar. De konstaterade effekterna av kedjemodell och slipning är av storleken att de bör ha en märkbar inverkan på produktivitet och bränsleförbrukning vid avverkning med skördare. Dock är det viktigt att nya studier initieras som även förmår belysa slitageaspekter, till exempel huruvida den naturliga försämringen av kedjeskärpan vid användning sker olika snabbt för olika kedjemodeller och slipningar.
För fördjupning, läs rapporten i sin helhet.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.