90 ton testas på skogsbilväg
Vägarna håller, vändplaner byggda enligt branschens instruktion räcker och förarna upplever ingen större skillnad.
Tidigare resultat stärks nu av nya testkörningar i skogarna kring Örnsköldsvik. De så kallade ETT-fordonens konstruktion, som bygger på en lastbil, dolly, link och trailer, ger en kort vändradie och gör ekipagen flexibla i skogen. Förarna upplever inga stora skillnader mellan en traditionell timmerbil och de effektivare ETT-fordonen på skogsbilvägar som följer etablerad vägstandard.
90-tonsfordon har testats i olika förhållanden under sju år och det finns idag stor kunskap om hur de fungerar på allmänna vägar och längs det enskilda skogsbilvägnätet. Under perioden har timmerbilarna transporterat mer än 500 000 ton virke och kört mer än två miljoner kilometer. Forskningen har under tiden visat att de nya timmerbilarna är bra både för miljön och lönsamheten utan att de påverkar trafiksäkerheten negativt.
Skogforsk arbetar nu intensivt tillsammans med branschen för att få till fler försöksfordon längre än 25,25 meter och tyngre än 74 ton för att testa hur de fungerar på det allmänna vägnätet.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.