Projektrapport ETT-Flis 74-ton
Artikeln är en sammanfattning av Arbetsrapport 888-2015.
Detta är den första studien av tre 74-tons flisfordon i drift i Sverige. Tidigare studier av längre och tyngre timmerfordon har gjorts inom projektet En Trave Till (ETT). Syftet är att undersöka hur fordonen praktiskt fungerar i olika produktionsmiljöer, hur deras bränsleförbrukning varierar och hur de påverkar en försörjningskedja med tåg och lastbil.
Studier av bränsleförbrukning har gjorts kontinuerligt på samtliga tre fordon och resultatet varierade stort mellan 17,9 och 32,7 ml per tonkm (RME), beroende på transportuppdrag. En jämförande studie gjordes också mellan en av 74-tonsflisbilarna och två referensfordon a 60 ton. Den visade att 60-tonsflisbilarna drog 7,5 % mer per transporterad tonkm jämfört med 74-tonsflisbilen.
En miljökalkyl har gjorts för en transportkedja från lastande tågterminal till kraftvärmeverk. Denna visar att kombinationen med tåg och lastbilstransport ger mycket låga utsläpp av CO2 samt att valet av drivmedel och lastbilens storlek har stor inverkan. Den ekonomiska kalkylen visar att transportkostnaden sjunker med omkring 12 % i övergången från 60- till 74-ton. Detta ger i sig ekonomisk möjlighet att nyttja mer skogsbränsle.
Samtliga tre fordon fungerar väl i sina respektive transportupplägg och chaufförerna är mycket nöjda med köregenskaperna. Rapporten beskriver också den långa processen kring tillstånden för försöket.
Läs rapporten i sin helhet på länken nedan.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.