ETTaero – aerodynamisk utformning av skogstransporter
Tester av skogsfordon i vindtunnel visar på stor potential att kunna minska bränsleförbrukningen. Försöken visar på en möjlig minskning av bränsleförbrukningen med upp till 4–6 procent för 74 tons rundvirkesfordon och 3–8 procent för flisfordon. I en förstudie i Starcs vindtunnel i Bromma har Skogforsk tillsammans med Linköpings universitet, Scania, MT i Eksjö, ExTe, Parator och Vemservice visat exempel på minskningar av luftmotståndet på
över 20 procent. Exempelvis så ökar luftmotståndet med cirka 40 procent då flisfordonet kördes i vindtunneln utan taktäckning av fliscontainrarna. Det motsvarar en skillnad på cirka 15 procent i bränsleförbrukning vid en jämförelse med ett tomt fordon.
Avsikten med denna förstudie, som har finansierats av Energimyndigheten, Skogforsk och fordonsindustrin, var att ta fram underlag för ytterligare studier dels i vindtunnel, dels genom simuleringar för att sedan implementera de mest lovande koncepten ute i verkligheten.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.