logga
Flisning vid Igelstaverket.
Bild: Örjan Grönlund, Skogforsk
Flishuggar med öppen trumma har sämre bränsleekonomi än slutna. Det är en av slutsatserna från denna studie av två stora trumhuggar avsedda för flisning på terminaler.

Artikeln är en sammanfattning av Arbetsrapport 916-2016.

Flisningen är ett av de arbeten som genererar den största kostnaden i försörjningskedjorna för skogsbränslen. För bränsleved och delkvistad energived där transportkostnaderna är relativt låga går det att minska kostnaden för flisning, genom att använda en stor flishugg på terminal i stället för en mellanstor på avlägg.

I syfte att utvärdera kvaliteten på den producerade flisen samt presta­tions­nivån och bränsleförbrukningen för större trumhuggar har två flishuggar med olika typ av huggtrumma studerats.

Huggen med öppen trumma, Jenz HEM 1000, flisade 45-48 ton bränsleved av gran per effektiv flisningstimme med en bränsle­förbrukning på 2,4-2,7 liter per ton TS flis. Huggen med sluten trumma, Doppstadt DH910, flisade 38-44 ton bränsleved av gran per effektiv flisningstimme med en bränsle­förbrukning på 2,1-2,3 liter per ton TS flis. De två maskinerna har olika motoreffekt, vilket förklarar största delen av produktivi­tets­skillnaden. Den producerade flisen höll en jämn kvalitet med låg finfrak­tionsandel. Storleksmässigt dominerade flis i klassen 16-31,5 millimeter, vilket är något mindre än den de flesta värmeverk vill ha.

Studien är ytterligare ett belägg för att huggar med öppen huggtrumma har sämre bränsleekonomi än huggar med en sluten trumma. Orsakerna till detta bör studeras vidare. 

Läs Arbetsrapporten i sin helhet på länken nedan.

Nr 76-2016    Publicerad 2016-09-07 07:00

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är robot!