Prestation och kostnader för drivare med snabbfäste
Artikeln är en sammanfattning av Arbetsrapport 911-2016.
Vid arbete med drivare kan virke upparbetas direkt på en tilt- och roterbar lastbärare. Det gör att lastningen i det närmaste bortrationaliseras. Tidigare studier har visat potential för drivaren vid korta terrängtransportavstånd, få sortiment och på små trakter. Till nackdelar räknas investeringskostnaden och lång inlärningsperiod för föraren.
Denna studie avsåg att studera tidsåtgång och kostnader för drivarprototypen Komatsu X19, dels med kombinationsaggregatet 330DUO, dels med snabbfäste och specialiserade redskap (Komatsu 365-aggregat samt en 0,36 m2 grip) i jämförelse med tvåmaskinssytem (TMS). Studien baserades på simulering kombinerat med efterföljande konventionella tidsstudier. Simuleringen utfördes med ett dynamiskt, händelsebaserat verktyg. Tidsåtgång baserades på produktionsnormer, anpassade efter förväntad prestation. Tidsstudien omfattade fyra avverkningsobjekt i Västerbotten.
34 lass studerades genom konventionella tidsstudier på momentnivå. Analys gjordes med variabler som medelstamvolym, terrängtransportavstånd och antal sortiment. Baserat på tidsåtgång för X19 i studien och enligt norm för skördare och skotare beräknades drivningskostnader för X19 och TMS. Dieselförbrukning mättes genom toppfyllning vid 7 tankningar, vilket omfattade 29 av de tidsstuderade lassen.
Snabbfäste och specialiserade redskap ledde till högre prestation och lägre kostnader än kombinationsaggregat enligt både simuleringar och tidsstudier. Simulering fungerade utmärkt för att prediktera systemegenskaper men kräver att modellen baseras på tillförlitliga data. Komatsu X19 hade med de antaganden som gjordes i studien, en teoretisk potential att sänka drivningskostnaden i storleksordningen 7–12 procent vid terrängtransportavstånd kortare än 400 meter och upp till 3 sortiment. Studien fann inte någon tydlig medelstamsberoende skillnad mellan X19 och TMS och uppfattningarna från tidigare studier skiljer sig på den punkten. Små trakter var gynnsamt för X19, men investeringskostnaden var en kritisk faktor. Dieselförbrukningen var i genomsnitt 24 procent lägre än normvärden för skördare och skotare.
Prototypen X19 är nästan helt byggd av komponenter från skördare och skotare. Bättre anpassning av komponenter i kombination med metodutveckling bör kunna höja produktiveten. En osäkerhet i denna studie beror på att materialet härrör från olika förare och bestånd. Studien bör därför kompletteras genom att TMS och X19 studeras med samma förare och på samma trakt.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.