Jämförelse av drivare och tvåmaskinsystem i grov slutavverkning
Artikeln är en sammanfattning av Arbetsrapport 912-2016.
Nästan all drivning i svenskt skogsbruk utförs med ett tvåmaskinsystem (TMS), som består av skördare och skotare. Drivaren är ett alternativt system där en maskin ensam kan utföra både avverkning och terrängtransport. Drivaren Komatsu X19 kan upparbeta virket direkt på en tilt- och roterbar lastbärare. Det medger att arbetsmomentet lastning i det närmaste bortrationaliseras. Tidigare studier har visat en ekonomisk potential för drivare vid korta terrängtransportavstånd, få sortiment och små trakter. Till drivarens nackdelar räknas hög investeringskostnad och lång inlärningsperiod för förare.
Denna studie avsåg tidsåtgång och kostnader för drivarprototypen Komatsu X19 i relation till TMS bestående av skördaren Komatsu 941 och skotaren Komatsu 895. En konventionell tidsstudie på momentnivå genomfördes i grov slutavverkning, i efterhand kompletterat med simuleringar för klen slutavverkning. Tidsstudien gjordes på ett studieobjekt i Ångermanland där två maskinförare studerades vid körning av samtliga tre maskiner. Studien av X19 omfattade 18 lass. Vid analysen inkluderades även 18 lass från en äldre studie, totalt 36 lass. TMS studerades vid avverkning av 1 090 stammar, fördelade på 18 skotarlass. Medelstamvolym, terrängtransportavstånd och antal sortiment användes som förklarande variabler vid analyserna. Simuleringen utfördes med ett dynamiskt, händelsebaserat verktyg med tider från tidsstudien. Dieselförbrukning mättes genom toppfyllning vid fyra tankningar för X19 och två vardera för 941och 895.
Med studiens antaganden beräknas X19 ha potentiellt >5 procent lägre drivningskostnad än TMS då medelstamvolymen är lägre än 0,31 m3fub och vid terrängtransportavstånd kortare än 220 meter och fem sortiment. Kostnadsskillnaden ökar till X19:s fördel, med sjunkande transportavstånd, medelstamvolym och färre sortiment. Små trakter gynnade X19, medan kapitalkostnaden framhölls som en kritisk faktor. X19 hade signifikant högre tidsåtgång för momenten körning och lossning men detta mer än kompenserades av att lastningsmomentet i stort sett bortrationaliserats. Simulering visade att en djupare analys av samspelseffekter mellan olika variabler och moment i respektive system bör utföras. Ingen skillnad i dieselförbrukning kunde konstateras.
Läs rapporten i sin helhet nedan.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.