Transportsystemet Inlandsbanan – en utredning av kapacitet och möjligheter
Denna utredning, gjord på uppdrag av Inlandsbanan AB, har haft till uppgift att söka svar på hur ett effektivt transportsystem med Inlandsbanan som utgångspunkt bör utformas utifrån dagens behov och uppskattade framtida behov. Dels för skogstransporter men även annan gods- och persontrafik.
Utredningen visar att det finns förutsättningar både ur ett marknads- och transporttekniskt perspektiv att avsevärt öka trafiken på Inlandsbanan. En förutsättning är att både bana och terminaler upprustas för att vara ett attraktivt transportalternativ.
En analys av flera tidigare marknadsundersökningar kompletterad med intervjuer av potentiella kunder och Inlandsbanans planer för persontrafiken visar på en möjlig trafikökning till år 2020 på drygt 200 procent. Från dagens cirka 1 600 tåg till omkring 4 800 tåg årligen. Den ökade godstrafiken ger även trafikökningar på tvärbanorna Storuman-Hällnäs och Hoting-Forsmo.
För att denna trafikökning ska kunna inträffa krävs:
- Investeringar i fjärrstyrning.
- Höjning av STAX (största tillåtna axellast) på sträckan Arvidsjaur-Gällivare till 22,5 ton.
- Investeringar i terminaler.
På längre sikt finns också planer på ökad person- och godstrafik som skulle ge upp till en åttafaldig ökning jämfört med nuvarande trafik. Nya turer för persontrafiken är det som främst skulle bidra till ökningen, men även ökad godstrafik av skogsprodukter, kalk, porfyr och i ett längre perspektiv även gruvtransporter.
En analys av befintliga lastbilsflöden av rundvirke (timmer och massaved) från skog till industri visar att med en upprustning av 10 terminaler (i kombination med övriga kapacitetsåtgärder) skulle en överflyttning från väg- till järnvägstransport i storleksklassen 21 miljoner nettotonkm möjliggöras.
De mest kostnadseffektiva terminalerna att upprusta är:
- Lövliden (Vilhelmina)
- Ytterhogdal
- Dorotea
- Sveg
En analys av Inlandsbanans kapacitet för ökad trafik visar att det med nio bevakningsplatser längs Inlandsbanan är fullt möjligt att klara de planerade trafikökningarna på både kort och lång sikt.
Läs Arbetsrapporten i sin helhet nedan (pdf).
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.