Transportekonomin vid massavedstransport med olika antal travar på 74-tons virkesbil

En effekt av uppväxlingen från maximal bruttovikt 64 till 74 ton för tunga lastfordon, är att det har visat sig svårt att få plats med så mycket virke att maximal lastvikt kan uppnås. fordonen kan inte göras längre, bredare eller högre men en del skulle kunna vinnas på att aptera virket så att mängden luft i och mellan travarna minimeras. Syftet med detta projekt var att teoretiskt analysera vilka virkeslängder som kan utnyttjas för att med säkerhet nå full lastvikt på ett 74 tons timmerekipage med maximal fordonslängd på 25,25 meter.
I studien användes ett konventionellt byggt 74 tons virkesfordon med
kran som referens och två gruppbilar som "försöksfordon", varav en var
specialanpassad för fyra travar inom de lagliga 25,25 metrarna.
Resultaten visar att det är möjligt att nå maximal bruttovikt. Bäst effekt uppnås
om virkets längdspridning begränsas genom att minimilängden ökas från 30 till
36 decimeter. Nästan lika effektivt är att minska maximilängden från 55 till
50 decimeter.
Arbetsrapport 939-2017
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.

