Entreprenörer upplever brister i traktdirektiven
Att informationen i traktdirektiven är korrekt, fullständig och begriplig är avgörande för att drivningsentreprenören effektivt ska kunna planera och utföra det beställda jobbet. En intervjustudie med 100 slumpmässigt utvalda entreprenadföretag, varav 82 deltog, visar att så inte alltid är fallet. Delar av informationen är ganska ofta fel och det förekommer också att traktdirektiven inte är kompletta.
Avläggets placering och storlek
De mest frekventa kvalitetsbristerna avser avlägget. Avlägget bör placeras så att skotarens körsträcka inte blir onödigt lång och ska vara så stort att varje uttaget sortiment kan vältläggas separat. Här är överensstämmelsen med verkligheten ofta dålig. Felplacerade och för snålt dimensionerade avlägg skapar irritation och extra arbete för entreprenören. En bättre planering skulle sannolikt ge betydande effektivitetsvinster och sänkta kostnader.
Förröjning – en vanlig källa till missnöje
En ganska vanlig brist i traktdirektiven gäller förröjning. Genom att bättre specificera uppgifterna om förröjning skulle entreprenören lättare kunna avgöra hur stor arbetsinsats som krävs för att göra objektet klart för avverkning. Denna arbetsinsats behöver beaktas då man resonerar kring ersättningen för trakten.
Framförhållningen har blivit bättre
Tidigare har kritik riktats mot sent utdelade traktdirektiv. Idag är det vanligt att direktivet utdelas två veckor innan ett nytt objekt ska påbörjas, vilket entreprenörerna bedömer vara i tillräckligt god tid. Men fortfarande händer att man bara får någon dags förvarning, vilket kan orsaka betydande extra kostnader för entreprenadföretaget på grund av omotiverade ledtider.
Bakgrund
Drivningsentreprenörens arbetsorder utgörs av det så kallade traktdirektivet. Traktdirektivet innehåller information om behov av förröjning, placering av avlägg och basvägar, snitsling, behov av vägunderhåll och plogning, vägbommar, luft- och markledningar för el och tele, förekomst av hänsynsytor för forn- och kulturlämningar eller för naturvård. Informationskvaliteten i traktdirektiven är helt avgörande för att entreprenören effektivt ska kunna utföra det beställda arbetet på bästa sätt.Metod
Identifiering av informationskomponenterSex drivningsentreprenörer djupintervjuades för att identifiera vilka informationskomponenter som bör ingå i ett komplett traktdirektiv för drivning. Resultaten verifierades via en sekundär intervju med en fokusgrupp från branschföreningen Skogsentreprenörerna.
Resultat
Förbättringspotential finns
Vanligaste bristerna gäller avlägg och förröjning
Det var stora skillnader i svaren avseende respektive informationskomponent. Standardavvikelsen var stor. Det indikerar att informationskvaliteten kan förbättras i många fall, men också att den inte överlag kan beskrivas som undermålig. Informationskvaliteten och tidhållningen har förbättrats sedan tidigare undersökningar. För branschen generellt gäller dock att informationskomponenterna ”Avlägg – placering” och ”storlek” samt ”Förröjning – ej utförd” respektive ”otillräcklig” ofta är bristande.
Slutsats
Viktigast med korrekt information
För att en drivningsentreprenör ska kunna öka sitt företags lönsamhet och konkurrenskraft krävs ett högt kapacitetsutnyttjande och kortast möjliga ledtider. En förutsättning för detta är att entreprenören genom traktdirektivet får rätt information i så god tid att rekognosering, nödvändiga förberedelser och planering kan ske på ett sätt som medger effektivt igångsättande av arbetet på ett nytt objekt. För att höja informationskvaliteten bör uppdragsgivaren framför allt satsa på att förbättra informationen om avlägg och förröjning.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.