Förstudie inför pilotimplementeringen av 74 ton
Artikeln är en sammanfattning av Arbetsrapport 935-2017.
Det finns många positiva effekter av 74-tons fordon när det gäller påverkan på vägnätet. Det totala antalet axlar som behöver rulla på vägarna minskar, och enligt dagens modeller för att beräkna slitage orsakat av tung trafik är 74-tons ekipage bland de mest skonsamma jämfört med andra tunga lastbilskombinationer.
Ändå finns en oro för ökat slitage på klent byggda vägar där man från Trafikverkets håll är osäkra på om dagens beräkningsmodell kan användas. De efterfrågar därför mer forskning om hur 74-tons fordon påverkar vägarna. Skogforsk fick uppdraget att leda en förstudie och att ta fram en projektplan för ett större forskningsprojekt inom området.
Studien identifierar vilka resurser som behövs i form av försöksobjekt, utförare och samarbetspartners. Till att börja med har fem områden identifierats där Trafikverket ser ett behov av ny kunskap. Områdena är:
1. Strukturella effekter i vägkroppen av trippelaxelgrupper.
2. Tidseffekter av tätare axelöverfarter.
3. Slitage p.g.a. ökade dynamiska krafter p.g.a. vägojämnheter.
4. Effekter av retardation/acceleration, t.ex. i samband med korsningar.
5. Påverkan på vägkanter.
6. ”Broeffekt” på mjuk undergrund.
7. Dimensioneringsmodeller för smarta förstärkningsåtgärder för tung trafik.
För att angripa dessa beskrivs vilka mättekniker, metoder och modeller som finns tillgängliga, både sådana som ingår i Trafikverkets löpande datainsamling, exempelvis vägytemätningar med laser, och sådana som innebär design av nya försök.
Nya studier föreslås enligt följande:
• Mätningar med nedgrävda sensorer i en testväg innebär att respons¬mätningar görs på olika djup i vägen på en utvald teststräcka. Detta ger goda förutsätt-ningar att mäta effekterna av tätare axelöverfarter också på djupet i vägen. Syftet är också att utveckla en ny metod för vägdimensionering som bättre skattar vägars nedbrytningstakt kopplat till tunga laster.
• En korrelationsanalys föreslås också, med syfte att analysera förändringar i vägytan tillsammans med trafikmätningar och kartor över vatten och jordarter för upptäcka eventuella samband mellan faktorerna.
• Förslaget är att låta dessa studier ingå i ett huvudprojekt samt att tillämpa resultaten från studierna i en kostnads-/nyttoanalys avseende fordonståg med 74-tons bruttovikt.
• I förstudien föreslås också mätning med instrumenterade testfordon enligt den så kallade defekto¬graf¬metoden. Denna mäter indirekt vägens respons vid belastning. I upplägget ingår också mätningar av en större fordonsflotta utrustad med enklare responsmätnings¬system (accelerometer, GPS, kommunika¬-tionsenhet). Dessa studier har dock prioriterats ner och finns därför inte med i projektplanen, de beskrivs däremot i förstudierapporten.
Skogforsk har även utrett lämplig lokalisering av studieområden för de olika mätningarna, med utgångspunkt i de av Trafikverket föreslagna områdena för implementering av 74-tonsfordon.
I första hand föreslås Område 1 – Västerbottens- och Norrbottens län som lämpligt för studier. Inom detta område föreslås Riksväg 373 mellan Abborrträsk och Piteå som lämplig för delstudien Instrumen¬terad väg. Analys i fält krävs för att bekräfta lämpligheten.
Studien föreslås pågå aktivt under tre år, medans viss uppföljningen föreslås fortsätta ytterligare ca 7 år (minst en beläggningslivslängd).
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.