HCT-kalkyl – en interaktiv kalkylmodell för att jämföra lastbilsstorlekar
Artikeln är en sammanfattning av Arbetsrapport 950-2017.
Sedan 2009, då de första HCT-fordonen började trafikera svenska vägar har det funnits ett intresse av att jämföra HCT-fordonen med de konventionella 60-, senare 64-tonsfordonen vad gäller ekonomi och utnyttjande. I detta arbete har jämförelser gjort mellan de tre stora kalkylmodellerna för åkeriverksamhet som finns i branschen
– Gille-kalkyl, Transam och SÅcalc. Alla tre kalkylmodellerna visade sig fungera bra för sina tänkta områden men ingen var avsedd för jämförelser av olika stora fordonskombinationer i en och samma beräkning. Därför utvecklades HCT-kalkyl som kan användas dels som ett hjälpmedel för att analysera, följa upp och förutse ekonomin i samband med nyinvesteringar, och dels för att direkt jämföra olika fordonskombinationer.
HCT-kalkyl har sedan använts för att göra just sådana jämförelser av tre typfordon i vardera fyra viktklasser. Av resultaten framgår att;
- Bruttovikten påverkar inte grundprincipen för beräkningarna och de kalkyler som används fungerar inom sitt målområde oavsett bruttovikt.
- Det finns ett behov av att förenkla och beskriva de ekonomiska effekterna av alternativa bruttovikter.
- HCT-kalkyl pekar på en ekonomisk besparingspotential för tre typfordon på 4–5 procent vid en ökning från 60 till 64 ton och ytterligare 4–5 procent vid en ökning från 64–74 ton.
- Skillnaden i ekonomisk besparingspotential mellan 70 ton och 74 ton är cirka 1,5 procent till 74-tonnarens fördel.
För att få tillgång till HCT-kalkyl, kontakta Fredrik Johansson eller Henrik von Hofsten.
Läs rapporten i sin helhet nedan.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.