logga
Skogsbränsle skulle kunna komprimeras på liknande sätt som görs inom jordbruk och återvinning. Högre volymvikter ger effektivare transporter. Men tekniken ställer nya krav på logistiksystemet.

Artikeln är en sammanfattning av Arbetsrapport 960-2017.

Tekniker för komprimering och balning är väl utvecklade och tillämpas i stor skala inom återvinnings- och jordbrukssektorn. Det bör därför finnas goda möjligheter att liknande metoder skulle kunna öka logistik- och hanteringseffektiviteten även för skogsbränslen.
Den här studien ger en översikt över möjliga komprimeringstekniker som skulle kunna användas separat eller i kombination med mekanisk pressning för att öka effektiviteten i försörjningskedjan.

Resultaten visade att komprimeringsteknikerna rundbalning, horisontell komprimering samt rektangulärbalning kan ge tillräckliga volymvikter för att vara intressanta. Av dessa beräknas rektangulärbalning kunna ske till lägst kostnad (16,8 kr/MWh för pressat material). Baldensiteten för denna metod förväntas ligga mellan 400 och 750 kg/m3.

Logistikanalysen visar också att pressning och komprimering i första hand kan bli lönsamt vid långa transportavstånd på båt. Effekten vid järnvägstransporter beror på vilken containerlösning som används, men vid transporter i standard ISO container är pressning och komprimering lönsam. Analysen visar också att mottagande värmeverk sannolikt behöver en separat station för upplösning av balar.

Andra positiva effekter av pressning och komprimering är ökad lagringsbarhet (lägre substansförluster), samt effektivare lagring och hantering. Vid pelletsproduktion kan pressning vara ett kostnadseffektivt sätt att sänka fukthalten.

För att bättre kunna bedöma möjligheterna med pressning och komprimering krävs
praktiska tester av respektive balningsteknik där man verifierar vilken densitet på bränslet som olika tekniker kan ge.

Läs rapporten i sin helhet nedan.

Nr 106-2017    Publicerad 2017-12-08 07:00

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!
Författare
Johanna Enström
Tidigare anställd
Mats Brindbergs
M3B