Stora skillnader mellan serviceavtal för skogsmaskiner
Att välja modell och fabrikat är inte enkelt för skogsmaskinköparen. Förutom tekniska prestanda och pris för maskinen måste eftermarknaden analyseras noggrant.
Gjort utredning
TSG har tidigare undersökt och jämfört priser för reservdelar, oljor och smörjmedel och liknande och kunnat visa på ganska stora skillnader mellan olika maskiner. Med stöd från Eco Log, John Deere och Ponsse har TSG nu även utrett hur serviceavtalen för skogsmaskiner är uppbyggda och hur skillnader mellan avtalen kan påverka ekonomin för maskinägaren.
Stora skillnader
Ett serviceavtal ger maskinägaren bättre kontroll på skogsmaskinens kostnader och tillgänglighet. I utredningen har TSG försökt kartlägga konstruktionen av serviceavtalen, som skiljer sig mycket mellan olika tillverkare och i bland är ganska svåra att tolka. Utredningen visar översiktligt innehåll och möjliga tilläggstjänster i de jämförda serviceavtalen.
Stora maskiner
Ekonomin bedömdes baserat på listpriser för respektive serviceavtal och rekommenderade serviceintervall. Utredningen omfattade endast stora skördare och skotare avsedda för slutavverkning under maskinernas första 9 000 driftstimmar, vid tvåskift.
Viktigt i kalkylen
TSG rekommenderar maskinköpare att ta med innehåll och kostnader för service- och tilläggsavtal i beräkningen inför ett maskinköp. Samtidigt rekommenderas maskintillverkarna, och deras serviceorganisationer, att öka transparensen genom standardisering av avtalskonstruktionen och tydligare specificering av avtalens omfattning och priser.
Skogsbrukets tekniska samverkansgrupp, TSG, är ett forum för samverkan i skogstekniska frågor. Medlemmarna representerar skogsägarföreningar, skogsbolag, avverkningsentreprenörer och forskare från både universitet och från Skogforsk. Läs mer om TSG här.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.