Slutrapport ETTdemoFlis
![](/Small/cd_20210305110708/contentassets/b0405525798d484eb90019142a2d7291/webb_bild_1073.jpg)
Syftet med projektet har varit att studera konsekvenserna av en 34 m lång och 98 ton tung flisbil med avseende på energieffektivitet, åkarens ekonomi, funktionalitet i aktuell trafikmiljö samt att studera vågsystemets noggrannhet.
Efter en utdragen tillståndsprocess för att få trafikera den aktuella sträckan kunde fordonet tas i drift, först som 74-tonnare 2014 och sedan som 98-tonnare i februari 2020. Ett flertal studier har genomförts avseende bränsleförbrukning och vågteknik. Med utgångspunkt i de studierna har analyser av ekonomiska förutsättningar kunnat göras.
Resultatet visar att ett HCT-fordon med bruttovikter upp mot 98 ton och 34 meters längd inte har några oväntade problem att ta sig fram och fungera även i relativt tät storstadsnära trafik. Det större 98-tonsfordonet framstår som ekonomiskt fördelaktigt förutsatt att det kan lastas till bruttovikter över 80 ton, motsvarande drygt 50 ton lastvikt. I övriga fall framstår det mindre 64-tonsfordonet som mest lönsamt.
Den 74-tonskombination som testades under större delen av projekttiden har visat sig vara känslig för lastmängderna och har därför inte gett positiva resultat gällande bränslebesparing i denna studie.
De metoder för vägning genom fordonets interna system som testades visade på allt för stora osäkerheter i mätningarna för att kunna användas för praktisk viktuppskattning.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
![](/Static/gfx/Placeholder/PersonPage.png)
![](/Thumb/cd_20200227105632/contentassets/d912a5c9303e44c5b162615eb9514413/anders-eriksson.jpg)
![](/Static/gfx/Placeholder/PersonPage.png)
![](/Thumb/cd_20190212100739/contentassets/0d97d5f1253a414184906b04b12f913f/daniel-noreland.jpg)