Effekten på transportkostnaderna av olika kombinationer av HCT-fordon i transportsystemet
Åkare och transportköpare försöker alltid anpassa fordonsflottan efter vägnätets begränsningar för att hitta den bästa kombinationen av fordon. Skogforsk har sedan många år varit delaktiga i utvecklingen av så kallade HCT-fordon (High Capacity Transport). Hittills har arbetet mest handlat om att finna lösningar för praktisk driftsättning av enstaka HCT-fordon på olika platser i landet. Nu har vi analyserat hur kombinationer av HCT-fordon med olika bruttovikter i en transportflotta påverkar transportkostnader och virkesflöden inom en större region.
I en simuleringsstudie jämfördes sju scenarier med olika kombinationer av fordon: från några med bara 64- och 70-tonsfordon till de med huvudsakligen 74- och 90-tonsfordon (Tabell 1). I simuleringarna användes transportdata från Värmlands län där Skogforsk sedan tidigare har ett bra datamaterial över transporterade virkesvolymer samt aktuella vägar och mottagande industrier.
Tabell 1. De sju scenarier som jämfördes i simuleringsstudien.
Resultaten är inte entydiga, utan beror på vilka responsvariabler som väljs i analysen. Sett till kostnad per ton transporterat virke till mottagande industri är scenario 4 bäst, men ser man till kostnaden per tonkilometer är scenario 1 med enbart 64- och 70-tonsfordon bäst (Tabell 2).
Tabell 2. Resultaten i sammanfattning. De relativa kostnaderna och avstånden är i relation till scenario 1 (S1).
Slutsatser
De övergripande slutsatserna av studien är att även om skillnaden mellan scenarier är liten så bör:
- fordonsflottan innehålla fordonskombinationer för alla viktklasser, så länge BK4-vägnätet är så begränsat som i denna studie
- arbetet med att förmå väghållarna nära industrierna att uppgradera aktuella vägar till BK4 intensifieras.
Framtid
I en nära framtid bör studien utvidgas för att belysa följande frågor:
- De anslutningsvägar som leder in till industrierna bör klassas som BK4 för att studera effekterna av en sådan åtgärd.
- På samma sätt bör en analys göras av effekten av en ombyggnad av vissa, för virkestransporterna viktiga, större vägar till BK4 för att knyta ihop det befintliga BK4-vägnätet och skapa fler tydliga ”timmerrännor” mot industrierna.
- Ett basscenario med högsta bärighetsklass BK1 bör adderas som en referensnivå.
- Den miljömässiga aspekten av de olika scenarierna bör studeras i termer av exempelvis CO2 per ton transporterat virke till industri. Med tanke på den stora skillnaden i bränsleförbrukning mellan de olika simulerade fordonskombinationerna bör en sådan analys kunna bli ganska utslagsgivande.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.