logga
Bild: Gunnar Svenson, Skogforsk
En skiss över ett automatiserat system för att hantera väg- och slitageersättningar har tagits fram. Systemet har potential att minska både kostnader och miljöpåverkan vid skogsbrukets transporter.

Idag nyttjas inte hela det privata vägnätet för skogliga transporter på grund av olika typer av begränsningar och förbud. Detta skapar omvägar och därmed ökade kostnader för skogsbruket, och dessutom onödiga utsläpp av koldioxid. Skogforsk har fått i uppdrag av Biometria att undersöka orsakerna till detta, och om det finns något sätt att öppna vägnäten för skogliga transporter. Detta är delprojekt 2 – Nulägesbeskrivning, vars syfte är att bland annat ta fram en systemskiss för ett automatiserat system för hantering av väg- och slitageersättningar.

Ser olika ut över landet

Skogsbranschens hantering av väg- och slitageersättningar skiljer sig över landet. De flesta har dock någon typ av kostnad i kronor per kubikmeter transporterat virke och påbörjad kilometer. Ersättningen varierar mellan ca 4 och 8 kr/m3fub och påbörjad kilometer, där den lägre ersättningen tillämpas i områden och vid tidpunkter som innebär virkestransporter under tjälade förhållanden. I de fall maxavgift används ligger dessa mellan ca 25 och 40 kr/m3fub.

I några fall förekommer överenskommelser mellan skogsbolag att man inte betalar någon väg- eller slitageersättning, eftersom man anser att transporter sker på bolagens vägar i sådan utsträckning att betalning av ersättningar jämnar ut sig över tid.

En grov skiss hur ett system relaterat till Krönt Vägval, som hanterar administration av väg- och slitageersättningar relaterat till vägföreningar, har utformats.

Slutsatser

  • Rätt att nyttja en enskild väg (som inte har driftbidrag) har bara väghållarna, och de fastigheter som inte har något annat sätt att ta sig ut till allmän väg. Ersättning kan behöva betalas då annans väg nyttjas.
  • Systemet för automatiserad slitageersättning (SAS) kommer enbart att beröra vägar och vägsystem som fungerar som genomfartsvägar för främmande trafik, eftersom de som är delägare i vägen i normalfallet inte ska betala slitageersättning.
  • Inga väghållare kan tvingas in i systemet.
  • Grundavtalet kring slitageersättning gäller väghållaren och markägaren, men vårt förslag är att väghållaren ska fakturera befraktaren.
  • Register över väghållare som erhåller driftbidrag från stat och kommun finns hos Trafikverket, och kan utgöra en grund för systemet.
  • Rapporten redovisar en möjlig struktur för ett system för automatiserad slitageersättning, baserat på genomfartsvägar, där Biometria sammanställer transportdata, som sedan utgör underlag för väghållarens fakturering av befraktaren.
  • Det finns en enighet inom styrgruppen att projektet är värt att arbeta vidare med och att inledningsvis testa i mindre skala.
Nr 79-2024    Publicerad 2024-10-30 08:45

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!