logga
Bild: Sverker Johansson/BITZER
Transporten av skoglig biomassa i Sverige ökade med 12 procent mellan 2013–2022. Det beror främst på större avverkade volymer och ökat industribehov. Medeltransportavstånden har varit ganska stabila.

Skogforsk har analyserat vägtransporterna inom svenskt skogsbruk för åren 2013 till 2022. Studien visar att i genomsnitt transporterades 68,9 miljoner ton oförädlad biomassa per år, motsvarande 76,9 miljoner m3fub. Transportarbetet uppgick till över sex miljarder tonkilometer, med ett medeltransportavstånd per lastbilstransport på 90,7 kilometer. Det genomsnittliga trafikarbetet låg på drygt 280 miljoner fordonskilometer.

Stabil transportökning fram till 2021

Transportvolymerna ökade successivt fram till 2021, drivet av ökad avverkning och industrins behov. Trots detta har medeltransportavstånden hållits stabila och endast varierat mellan 90 och 91 kilometer. Tabellen nedan visar hur transporterad mängd, transportarbete, medeltransportavstånd och trafikarbete har förändrats under perioden.

År Vikt 
(miljoner ton)
Transportarbete
(miljoner tonkm)
Medeltransport-
avstånd (km)
Trafikarbete
(miljoner fordonskm)
2013 64,8 5 915 91,3 267,4
2014 67,8 6 167 91,0 277,3
2015 67,5 6 051 89,7 271,6
2016 67,0 6 000 89,6 269,0
2017 67,0 6 081 90,7 272,3
2018 67,4 6 115 90,7 273,8
2019 70,5 6 381 90,6 286,6
2020 71,1 6 533 91,8 293,1
2021 73,3 6 642 90,6 297,9
2022 72,4 6 595 91,1 295,9
Medel 68,9 6 248 90,7 280,5

Geografiska skillnader i transportlängder

Transportavstånden varierar betydligt mellan olika delar av landet och beroende på typ av biomassa. I Norrland transporteras timret längst med ett genomsnittligt avstånd på 103,7 km, vilket är 14,7 km längre än i Svealand och 21 km längre än i Götaland. Även massaveden och skogsbränslet har längst transportsträcka i Norrland, medan Svealand har kortast avstånd.

Hela landets vägnät utnyttjas 

Rapporten visar att hela vägnätet i Sverige nyttjas för skogsbrukets transporter, med stor användning av riks- och länsvägar, samt enskilda vägar. Under perioden startades 87,1 procent av transporterna vid en enskild väg, vilket betonar vikten av det enskilda vägnätet, särskilt skogsbilvägar, för skogsbrukets logistik. 

Studien har utförts på uppdrag av Skogsindustrierna och finns att läsa i sin helhet nedan.

Nr 55-2024    Publicerad 2024-09-13 09:20

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!