Skogsbrukets vägtransporter 2013–2022
Skogforsk har analyserat vägtransporterna inom svenskt skogsbruk för åren 2013 till 2022. Studien visar att i genomsnitt transporterades 68,9 miljoner ton oförädlad biomassa per år, motsvarande 76,9 miljoner m3fub. Transportarbetet uppgick till över sex miljarder tonkilometer, med ett medeltransportavstånd per lastbilstransport på 90,7 kilometer. Det genomsnittliga trafikarbetet låg på drygt 280 miljoner fordonskilometer.
Stabil transportökning fram till 2021
Transportvolymerna ökade successivt fram till 2021, drivet av ökad avverkning och industrins behov. Trots detta har medeltransportavstånden hållits stabila och endast varierat mellan 90 och 91 kilometer. Tabellen nedan visar hur transporterad mängd, transportarbete, medeltransportavstånd och trafikarbete har förändrats under perioden.
År | Vikt (miljoner ton) |
Transportarbete (miljoner tonkm) |
Medeltransport- avstånd (km) |
Trafikarbete (miljoner fordonskm) |
2013 | 64,8 | 5 915 | 91,3 | 267,4 |
2014 | 67,8 | 6 167 | 91,0 | 277,3 |
2015 | 67,5 | 6 051 | 89,7 | 271,6 |
2016 | 67,0 | 6 000 | 89,6 | 269,0 |
2017 | 67,0 | 6 081 | 90,7 | 272,3 |
2018 | 67,4 | 6 115 | 90,7 | 273,8 |
2019 | 70,5 | 6 381 | 90,6 | 286,6 |
2020 | 71,1 | 6 533 | 91,8 | 293,1 |
2021 | 73,3 | 6 642 | 90,6 | 297,9 |
2022 | 72,4 | 6 595 | 91,1 | 295,9 |
Medel | 68,9 | 6 248 | 90,7 | 280,5 |
Geografiska skillnader i transportlängder
Transportavstånden varierar betydligt mellan olika delar av landet och beroende på typ av biomassa. I Norrland transporteras timret längst med ett genomsnittligt avstånd på 103,7 km, vilket är 14,7 km längre än i Svealand och 21 km längre än i Götaland. Även massaveden och skogsbränslet har längst transportsträcka i Norrland, medan Svealand har kortast avstånd.
Hela landets vägnät utnyttjas
Rapporten visar att hela vägnätet i Sverige nyttjas för skogsbrukets transporter, med stor användning av riks- och länsvägar, samt enskilda vägar. Under perioden startades 87,1 procent av transporterna vid en enskild väg, vilket betonar vikten av det enskilda vägnätet, särskilt skogsbilvägar, för skogsbrukets logistik.
Studien har utförts på uppdrag av Skogsindustrierna och finns att läsa i sin helhet nedan.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.