logga
Bild: Olle Melkerhed
Större aktörer inom skogsnäringen och de som har erfarenhet av elfordon är generellt mer positiva till lastbilselektrifieringen, jämfört med mindre åkerier och de som saknar erfarenhet.

Inrikes vägtransporter står för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser (Trafikverket 2024). Av vägtransporterna svarar de kommersiella transporterna för cirka 20 procent. Elektrifiering av lastbilstransporter är därför ett viktigt steg i utvecklingen mot fossilfrihet.

Under våren 2024 genomfördes en enkätundersökning inom ramen för TREE-projektet (Transition to efficient electrified forestry transport). Syftet var att få en uppfattning om inställningen och attityderna till batterielektrifiering av tunga lastbilstransporter hos olika aktörer inom skogsnäringen, för att därigenom kunna identifiera vilka insatser som behövs för att accelerera utvecklingen mot fossilfria, elektriska transporter.

Olika syn beroende på typ av aktör, kön och ålder

Generellt visar enkäten på stora skillnader mellan olika aktörer inom branschen, där större aktörer och de som redan har erfarenhet av, och kunskap om, elfordon är mer positiva till elektrifierade lastbilar och ser fler fördelar med omställningen, medan mindre åkerier och de som ännu inte har använt elfordon upplever fler utmaningar och är mer skeptiska. Det finns också en tydlig köns- och generationsskillnad, där yngre och kvinnliga respondenter är mer positivt inställda till elektrifieringen.

Fördelar och hinder

Bland de främsta fördelarna med elektrifiering nämns fossilfrihet, möjligheten till självförsörjning på bränsle och förbättrad arbetsmiljö. Samtidigt identifieras flera hinder för en övergång, där bristande laddinfrastruktur, begränsad räckvidd och höga fordonspriser framhålls som de största utmaningarna.

Rapporten visar också att endast en tredjedel av respondenterna tror att deras verksamhet kan bli helt fossilfri, med en genomsnittlig bedömning om att detta kan ske till år 2035.

För att uppnå en storskalig övergång till elektrifiering anser respondenterna att det krävs teknologiska framsteg, regeländringar och ett aktivt statligt stöd.

Att göra framåt

Omsättningen på lastbilsflottan är 4–6 år (förste ägare), vilket innebär att om TREE-projektets uppsatta mål ska nås (50 procent av skogsbrukets nya lastbilar ska vara elektrifierade år 2030) måste det snart börja säljas fler elektriska lastbilar. Detta betyder att flera olika typer av insatser behöver göras i närtid för att påverka inställningen till elektriska lastbilar i positiv riktning. Insatser från projektets sida skulle kunna vara olika typer av prova-på-aktiviteter, där åkerier som ännu inte kommit i kontakt med elektriska lastbilar får chans att prova fordonen och träffa förare med erfarenhet av elektriska lastbilar.

Nr 107-2024    Publicerad 2024-12-16 08:48

Kommentarer
Det finns ännu inga kommentarer på denna sida. Var först med att ge en kommmenter.
Kommentera
Skicka in
Kommentarer granskas innan publicering
Tack för din kommentar!
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.
Tyvärr lyckades vi inte spara din kommentar. Var god bekräfta att du inte är en robot!