Utveckling med användaren i centrum
Användarcentrerade metoder har slutanvändaren i fokus, vilket bland annat innebär att data om, och från, användaren samlas in i utvecklingsprocessen. Tanken är att nå mer tillämpbara resultat om utgångspunkten är användarens perspektiv.
Kartlägger behov
När Skogforsk använde arbetssättet vid framtagandet av ett interaktivt traktdirektiv inleddes processen med att kartlägga vilka behov användaren hade. Kartläggningen gjordes i aktiva workshopar, och resultaten utgjorde riktlinjer för att ta fram en prototyp på ett interaktivt traktdirektiv.
Som ett test fick två entreprenörer använda traktdirektivet på två olika trakter i en vecka. Därefter utvärderades traktdirektivet tillsammans med Skogforsk. Den interaktiva prototypen fick höga betyg av båda entreprenörerna, som också uttryckte att de haft en positiv användarupplevelse:
- Traktdirektivet var lättnavigerat.
- Rätt information fanns på rätt ställe.
- Möjligheten att kunna avgränsa informationen i traktdirektivet till den viktigaste uppskattades.
Det interaktiva traktdirektivet, som tagits fram i en användarcentrerad process. Bild: skärmdump, Skogforsk
Nästa steg blir att utveckla interaktiva traktdirektiv i mobilformat. I det arbetet används informationen som framkommit i projektet som beskrivs här. Mer information om det kommer längre fram.
Vi granskar och publicerar din kommentar så snart som möjligt.