logga
Bild: Erik Viklund
En väl planerad avverkning tar alltid vägens egenskaper i beaktande för att förhindra kostsamma renoveringar, fordonskador eller personskador.

En väl planerad avverkning tar alltid vägens egenskaper i beaktande för att förhindra kostsamma renoveringar, fordonskador eller personskador. Använd information som finns om vägarna hos er arbetsgivare eller i NVDB och om information saknas försök att skapa en bra uppfattning om vägens egenskaper.

Allmänt

Skogsbruket använder skogsbilvägar för många syften. Det primära är att transportera ut skogsmaskiner till avverkningar och transportera ut virke från skogen till industrin. Men vägarna används också för transportera ut plantor till föryngringsytor, personal och utrustning till röjningar eller för personal som skall utföra planering av allehanda åtgärder.

Skogsbilvägarna är viktiga för skogsbruket och det transporteras stora mängder biomassa på det svenska vägnätet. Vi har årligen de senaste fem åren transporterat över 70 miljoner ton timmer, massaved och primärt skogsbränsle på det svenska vägnätet. Vi nyttjar ungefär 250 000 avläggsplatser årligen längs våra vägar och ungefär 9 av 10 transporter av skoglig råvara inleds på en enskild väg. Utöver skogliga aktiviteter används för skogliga vägnät för olika rekreation som bär och svampplockning, jakt och övrigt friluftsliv.

Enskild väg/Skogsbilväg

Med enskilda vägar menas de vägar som inte tas hand om av stat eller kommuner. Vägarna sköts istället till exempel av en samfällighetsförening eller enskilda markägare. Vägar som ska användas för transport av virke kallas skogsbilvägar och är enskilda vägar. Ungefär hälften av alla enskilda vägar är skogsbilvägar och de klassas utifrån en branschstandard som bygger på vilka fordon som kan ta sig fram på vägen och vid vilka väderförhållanden. Information om väghållartyp finns i NVDB.

Nationella vägdatabasen (NVDB)

NVDB står för "Nationell Vägdatabas" och är en svensk nationell databas som innehåller information om vägar och väginfrastruktur. Databasen ägs och drivs av Trafikverket

NVDB innehåller detaljerad information om bland annat vägsträckningar, vägnummer, trafikplatser, broar, tunnlar, och andra skogsrelaterade egenskaper såsom tillgänglighet, framkomlighet och vändmöjlighet. Denna information används av olika aktörer inom transportsektorn, såsom myndigheter, företag och utvecklare, för att planera och hantera vägnätet, utföra underhållsarbete, och för att skapa karttjänster och navigationsapplikationer.

Databasen är ett viktigt verktyg för att förbättra planeringen och hanteringen av transportinfrastrukturen och för att ge allmänheten och näringslivet tillgång till korrekt och aktuell information om vägarna i Sverige.

Företeelser eller egenskaper på vägar för skogsbruket

I NVDB (Nationella vägdatabasen) bedöms vägarna med företeelsen funktionell vägklass efter deras betydelse för transporter. För skogsbilvägar används funktionell vägklass 7, 8 och 9. Där klass 7 är vägar som används oftare och är av bättre standard. Företeelsen är viktig för att göra rätt vägval för virkestransporter. Till skillnad från allmänna vägar delas skogsbilvägar in i vägklasser utifrån tillgänglighet (motsvarar ungefär bärighet, klass A–D), alltså vid vilken tid på året som man når upp till en bärighet motsvarande BK1. Tillgänglighetsklassen påverkas av mark- och dräneringsförhållanden och hur tjock överbyggnaden är på vägen. Högre tillgänglighetsklasser kräver tjockare bärlager och eventuellt förstärkningslager, på samma mark. Med framkomlighet för vissa fordonskombinationer menas i skogli ga termer linjeföringen, hur vägen är dragen i terrängen, kurvornas radie, vägbredd och breddökning i kurvorna. Framkomlighetsklasserna (0–4) nedan innebär att aktuella vägtekniska förutsättningar ger tillfredsställande framkomlighet för olika fordonskombinationer.

Planera

Att glömma bort de vägar som skall användas vid en avverkning kan lätt förekomma men kan också bli väldigt kostsamt. En utförd transport under fel tidpunkt på året eller med felaktig fordonskonfiguration kan medföra vägreperation, fordonsskador, omlastning eller i värsta fall personskador.

Vid planering av avverkning säkerställ alltid följande. Vem är väghållare och ansvarig för vägen? Är det enbart markägaren eller finns det fler intressenter av vägen? Kommer virkestransporten passera några broar och klarar de tyngder vi kommer belasta dem med? När på året skall avverkningen ske. Klarar vägens tillgänglighetsklass den tidpunkten? Om inte, det är klart billigare men framför allt bättre att grusa upp vägen innan avverkning en efter. Vilka vändmöjligheter har jag efter avlägget? Är vändmöjligheten tillräckligt stor för en lastbil med släp? Vilken framkomlighet har vägen, är kurvorna breddökade eller finns det några fasta hinder?

Avlägg

Planera avläggsplatsen för virket så att det går lätt att lossa och lasta och så att terrängkörningen blir så effektiv och skonsam som möjligt. Vid allmänna vägar är säkerheten särskilt viktig. Virkesupplaget har flera viktiga funktioner. Det skall vara placerat och utformat så att både terräng- och vidaretransport kan genomföras utan störningar. Det volymmässigt största sortimentet skall ligga närmast avverkningen så att transportavståndet blir så litet som möjligt.

Gör gärna flera avlägg så att du undviker onödiga markskador och istället fördelar slitaget på flera ställen. Upplaget bör vara så stort att det enkelt går att lossa och vända med skotaren utan att köra upp på skogsbilvägen. Säkerhetsaspekterna är särskilt viktiga när virkesupplagen hamnar vid allmän väg.

Väghållare

Väghållare för enskilda vägar är de fastigheter som har nytta av vägarna. För förvaltningen av dessa svarar ofta någon form av organisation, samfällighetsförening eller delägarförvaltning som omfattar berörda fastighetsägare. Du kan också vara ensam väghållare för en enskild väg.

Krönt vägval

Krönt Vägval är en metod för att identifiera den bästa körvägen från avlägget i skogen till industrins inmätningsplats och utgör ett kraftfullt verktyg för att effektivisera skogsbrukets transporter. Det levererade vägvalet är anpassat för skogsbranschens transporter och tar hänsyn till vägnätets egenskaper. Krönt vägval använder SNVDB (Skoglig nationell vägdatabas) för att beräkna transportavstånd och vägval. I SNVDB har NVDB kompletterats med vissa uppgifter som är specifika för skogsbruket. SNVDB förvaltas av Biometria.