Hyggesfritt: Ny pedagogik kan förbättra förändringsarbetet
Text: Sverker Johansson, Bitzer
Inom projektet NEXTFOOD försöker forskare och praktiker inom jord- och skogsbruk världen över skapa en modell för cirkulärt lärande – tanken är att lärare och elever kan ha lika mycket att erbjuda varandra när det gäller gränssnittet mellan teori och praktisk erfarenhet.
Skogforsks Lotta Woxbom leder den svenska fallstudien inom projektet som handlar om att identifiera och utveckla mångfalden i skogen:
– Vi är vana vid att teorin är startpunkten för lärandet hos både lärare och elever, konstaterar hon. Men det finns mycket ”tyst kunskap” ute hos erfarna praktiker som är lätt att missa. Kanske är det nya normala att lära av varandra steg för steg – på ett systematiskt sätt?
En grupp enskilda markägare och skogstjänstemän från Mellanskog samt Skogforsks personal har deltagit i arbetet.
– Vår huvudsakliga metod är dialog kring praktiska utmaningar i skogsägarnas vardag ute i skogen, berättar Lotta Woxblom. Alla fick bidra med sin egen kunskap och sina erfarenheter ute på några av deltagarnas fastigheter. Framför allt har gruppen diskuterat olika typer av skogsskötsel och hänsynsutmaningar.
För att lära sig saker på djupet är det enligt Lotta Woxblom viktigt att kunna inspirera varandra och skapa förutsättningar för gemensam och enskild reflektion.
– Det lyckades vi med genom att systematiskt jobba med modellens fyra huvudsakliga byggstenar: observation, reflektion, visionärt tänkande och sedan en gemensam dialog runt det man sett och hört, menar Lotta Woxblom.
– Dialog är inte alltid något som uppstår spontant. Därför utvärderade vi varje möte, för att förbättra förutsättningarna och stegvis utveckla effektivare lärandemiljö.