logga
Bild: Roland Persson, Mostphotos
I medeltal har drivningskostnaden ökat med 3,4 procent, men de regionala skillnaderna är stora.

Trots att gallringsandelen sjönk har drivningskostnaderna i norra Sverige ökat 5,2 procent på egen skog. I södra Sverige är drivningskostnaderna oförändrade för andra året i rad.

Totalkostnaden per avverkad kubikmeter för skogsvård har ökat med 13 procent sedan 2020, vilket till stor del förklaras av en ökad skogsvårdsmängd.

Både vägkostnaderna och kostnaderna för ”övrigt” (till exempel administration) har ökat med tre kr per m3fub på riksnivån.

Så fördelas kostnaderna

Drivningskostnadernas andel av skogsbrukskostnaden sjunkit med mer än fem procentenheter de senaste 25 åren och andelen för kostnadskategorin ”Övrigt och administration” har i princip halverats. Men kostnadsandelarna för skogsvård och vägar har ökat. Sedan 1996 har skogsvårdskostnadernas andel av den totala skogsbrukskostnaden ökat med fyra procentenheter och vägkostnadernas andel av totalkostnaden har ökat med drygt åtta procentenheter.

Jämfört med 2020 steg värdet på det levererade/inköpta sågtimret fritt bilväg. Fortfarande påverkas dock värdet för det levererade grantimret av barkborreskadat virke i södra Sverige. Priset fritt bilväg för löv- och barrmassaved var stabilt 2021, medan priset på granmassaved fortsatte att minska. Här är prisbilden skev. Granmassaved är ett mellansvenskt sortiment och är ofta bättre eller lika bra betald som barrmassaved, vars pris dock är högre i andra landsdelar.

KIBV_1.jpg

Kostnadsfördelningens utveckling 1996–2021

 

KIBV_2.jpgSkogsbrukskostnader per avverkad m3fub under 2021. Avsaknaden av kostnader för skogsvård och vägar på rotköp och avverkningsuppdrag (AU) beror på att uppgifterna kommer från det virkes-köpande företaget som inte kan förväntas ha kunskap om markägarnas kostnader.

 

KIBV_3.jpg

Virkespriset fritt bilväg samt kostnaden för vidaretransport till industrin under 2021.