logga
Bild: Sverker Johansson, Bitzer
Vägkostnaderna fortsatte att öka under 2021. Underhållskostnaden för det befintliga skogsbilvägnätet är fortsatt högre än kostnaden för nybyggnation och upprustning till en högre vägstandard.

Text: Sverker Johansson, Bitzer

Om alla markägare har liknande kostnader som de stora markägarna kan man skatta den totala kostnaden för skogsbilvägar 2021 till knappt 1,7 miljarder kronor för underhåll och drygt 1,1 miljarder kronor för nybyggnation och standardhöjning. Men vägkostnaderna varierar kraftigt mellan de svarande och spridningen är stor kring medelvärdet.

VK_1.jpg

Ett 95-procentigt konfidensintervall för de totala vägkostnaderna per avverkad kubikmeter (kr per m3fub), det vill säga medelkostnaden, finns med 95 procents säkerhet i det tegelröda bandet, i jämförelse med om vägkostnaderna ökat enligt HMPI sedan år 2000.

 

VK_2.jpg

Investeringar i nybyggnad och standardhöjning av skogsbilvägar samt kostnaden för  vägunderhåll per avverkad kubikmeter under perioden 1996 till 2021.